Hej!
Vi ska bygga nytt kök i ett rum där det tidigare inte varit kök.
Vi kommer få lov att ställa köksskåpen framför radiatorerna och göra nån lösning likt de jag har googlat fram här i forumet.
Det jag funderar på är om det är smart att byta rören till radiatorerna först.. för att slippa merjobb längre fram om något händer med dom. Eller håller sånt hur länge som helst? Förutom att dom är gamla så ser det inte så kul ut i källaren då dom är jättetjocka och fula på sina håll med en massa rattar mm.. så det vore ett lyft estetiskt med att byta. Men såklart vill jag inte lägga pengar på det i "onödan" då det finns annat att göra med huset med. Huset är från 38.
Mvh
 
  • Gammal radiator och tjocka rör mot vit vägg i behov av uppgradering inför köksrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Huset kanske är från 38 men detta system är efterinstallerat. Man brukar räkna 80 års livslängd iallafall.
 
Ok. Ja jag har ingen aning hur gammalt det är.. Men skulle gissa att det är bra gammalt iallafall. Titta på bifogade bilder så kanske nån kan gissa bättre än jag.

H huggan skrev:
Huset kanske är från 38 men detta system är efterinstallerat. Man brukar räkna 80 års livslängd iallafall.
 
  • Äldre och nyare rörledningar i taket av källare med synlig koppar och järnrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal röd ventil ansluten till en metallrörledning under en träbjälke med synliga spindelnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Det är nog gjort efter kriget, när det blev populärt med oljeeldning. Systemet är draget med järnrör, och de håller läääänge. I princip är de outslitliga. Så! Om du inte av rördragningdspraktiska skäl bör byta ut dem, rör:Ddom inte!
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Tack för svar!
Ok.. nej i nuläget är rören inte ivägen utan jag tänkte mest om man bör byta i förebyggande syfte innan man bygger in dom. Men då låter det som jag kan låta dom vara. Efter en till inspektion kanske.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är nog gjort efter kriget, när det blev populärt med oljeeldning. Systemet är draget med järnrör, och de håller läääänge. I princip är de outslitliga. Så! Om du inte av rördragningdspraktiska skäl bör byta ut dem, rör:Ddom inte!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.