Hej alla! Ny husägare här som ganska direkt valde att installera solceller i hemmet på grund av att huset har en pool som värms upp av en värmepump och tänkte därför att det var en bra kombination.

Solcellsmontörerna jag använde hade bra referenser. När firman lämnat hade jag dock en bitter smak i munnen över hur de hade borrat sig in i huset för att dra kablarna till växelriktaren. Jag bor i ett tegelhus med källare och valde att montera växelriktaren i källarutrymmet. Montörerna hade valt att borra sig in i huset i skarven mellan teglet och sockeln (bifogar bild), detta var jag inte överförtjust i och hade önskat att de istället borrat sig in i sockeln för en lättare lagning och undvika att teglet sprack. Nu sprack ju teglet en del och på grund av att de borrade sig in där de gjorde så har de även borrat en del i syllen och lyckats borra bort en del av syllpappen (bifogar bild), nu till min fråga.

Utvändigt har jag försökt laga så gott det går och försökt täta. Dock är jag orolig för kondensbildning i de området där syllpappen borrats bort när den varma luften från källarutrymmet läcker ut i utrymmet där kablarna ligger. Är min oro obefogad? Eller bör detta åtgärdas?
 
  • Hål i murbruk och tegelvägg med synlig skada och kablar för solceller, risken för kondens diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Solcellskablar och en växelriktare monterade på en husvägg med synliga borrspår i teglet och sockeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inget kabel skydd på det till fångarna?
 
K _Fredrik_ skrev:
Varför inget kabel skydd på det till fångarna?
K _Fredrik_ skrev:
Varför inget kabel skydd på det till fångarna?
De finns de nu, de lämnades blottade så att man skulle komma åt ordentligt för den utvändiga lagningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.