Hej! Ny på forumet och näst intill helt grön vad de gäller att renovera och snickra. Köpte mig ett hus förra året från 1976 med tegelfasad. När huset byggdes använde man sig av tryckimpregnerad syll i yttervägg, så en unken doft finns i delar av huset. Man har tidigare åtgärdat detta genom att byta syllen bit för bit, fån insidan, genom nästan hela huset. Planen var att vi succesivt kommer att frächa upp rum för rum med ny tapet/färg osv med tiden och då samtidigt passa på att byta ut den tryckade syllen som är kvar att bytas, i ytterväggen, samt all isolering då den dragit till sig lukt.

Vi har direktverkande el som uppvärmning så nu när jag ändå ska öppna upp alla ytterväggar invändigt och byta isoleringen blev jag rekommenderad att passa på att tilläggsisolera alla ytterväggar med typ 45/70mm isolering, då jag endast har 95mm i väggarna idag, för att få ner energiförbrukningen bla. Först lät det ganska "enkelt", mycket mer jobb men fortfarande görbart. Sen började jag läsa runt på nätet och har nu ingen aning om hur jag ska/bör göra detta. Ångspärr, behövs det? Vart ska den sitta? Ska man ha plast eller vindduk? Förstör jag en redan fungerande konstruktion genom detta och är det ens värt det undrar jag. Eller övertänker jag allt och det är brara att regla upp, isolera och häfta på ny plast?
Väggarna består av (inifrån och ut) gips, svart plast, 95 isolering, sedan någon skiva som liknar isolering men är osäker, sen luftspalt(gissar jag på, ingen aning) och till sist tegel.
Hoppas jag lyckats formulera mig rätt, är som sagt väldigt ny till detta.
Om jag kan få någon slags klarhet i detta hade jag uppskattat det otroligt mycket!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.