Vi har bestämt oss för att slipa om vårt furugolv så att det blir slätt och fint. Vi la golvet när vi flyttade in i huset för 12 år sedan och nu har det blivit rätt så fult. På ett ställe har vi en t ex en större vinfläck. :surprised:

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag undrar om jag bör ta bort golvlisterna innan jag slipar eller om jag lika gäna kan lämna dem kvar? Hur ser ett nyslipat golv ser ut "i kanterna". Jag menar gentemot golvlisterna. Finns det någon som har en bild på ett nyslipat golv där man kan se just kanterna? Anledningen till att jag undrar är att jag skulle tycka det var bekvämt om jag inte behöver ta bort golvlisterna innan slipningen. För om jag tart bort golvlisterna så är jag rädd på att jag åker på att måla om väggarna och det vill jag helst slippa. :)
 
Eftersom du har mycket svårt att komma åt kanterna annars, blir märkbara höjdskillnader, bör du definitivt ta bort listerna. Är listerna dessutom målade så lär de skavas rejält av kantslipen om du försöker gå nära.

Ett alternativ för att slippa måla väggarna kanske kan vara att byta golvlisten till en model som är några mm högre, så täcker man upp på befintlig målade vägg?
 
  • Gilla
K.I.P.
  • Laddar…
Jobbigt svar du kom med. :) Det betyder att jag bör ta bort listerna. Då känns det som jag egentligen bör börja med att måla om väggarna (efter jag tagit bort listerna) när jag ändå håller på. Hrmm, ytterligare arbete. :(
 
Annars så slipar du och sätter kvartsstav
 
Klart att du skall ta bort listerna.
Det är väl inget jobb, de sitter väl med ungefär en dyckert per meter.

Samtidigt kan du slipa golvsocklarna och ge dem en omgång färg/lack.

Så blir hela rummet fint :)
 
Är väggarna alltså målade med golvlisterna på plats tidigare eller varför skulle du behöva måla om väggarna för att du tar bort golvlisterna?
 
jag som slipar rätt mycket golv säger att listerna kan vara kvar, är man noga när man sätter dit rondellerna på kantslipen så skaver det inte mycket. Höjdskillnaden blir mindre än 1mm skulle jag tro (om inte golvet är väldigt ojämnt)
Det är klart det går fortare att slipa golvet om listerna är borttagna.
Slipa golvet och måla om listerna om det blir mycket skav.

Ska slipa ett 30m² furugolv strax, utan lister tyvärr annars kunde jag lagt upp före och efter bild :)
 
  • Gilla
Hagab
  • Laddar…
Vår golvslipare tog inte bort listerna. Jag tyckte inte att man kunde se det.
 
Jag tog inte bort listerna och tycker det blev bra ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.