Jag har en Östberg Heru 100 T EC och försöker göra allt jag kan för att få ner elförbrukningen.
Har nu stängt av eftervärmaren på den men undrar om det kanske är dumt? Tänker att den finns där för en anledning.

Hur som helst så har vi ca 18 grader inne med luft/vattenpump med golvvärme.
Har även en kamin, så när vi kommer hem från jobben så tänder vi igång den och får upp temperaturen i de närmsta rummen till 21-24 grader.

Så bör jag ha den avstäng? Ger luft/vattenpumpen bättre effekt och finns det något man bör tänka på när eftervärmaren är avstängd? Kan det bli problem när det är väldigt kallt ute t.ex?
 
Hej!
Det är inga problem. Är det riktigt kallt, typ ner mot -30, så får du kanske en inblåsningstemp på 6-10 grader efter värmeväxlingen. Glöm inte att byta filter regelbundet.

Ett värmebatteri värme 1:1, dvs ingen gratisenergi som du får från värmepumpen. Så ja, det är mer ekonomiskt att värma med en värmepump. Sen kan det vara en komfortfråga. En del upplever att det blir kalldrag om man blåser in kallare luft.

Var i landet bor du?
Mitt eftervärmebatteri går just nu på 440 W vid -15 ute (19 grader inblåsningstemp).
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ok, värmebatteri är 1:1. Vad ger en värmepumpen på ett ungefär?
Okej men är det mest en komfortfråga så borde det vara bäst isåfall att ha den avstängd ifall vi inte märker någon skillnad nu efter att jag stängt av eftervärmaren?

Jag bor i västergötland. Så -30 är ju inte direkt vanligt. men -10 är ju inte ovanligt. Jag har temp inställt på FTX på 18 grader.
 
Värmepumpen borde ha en verkningsgrad på nånstans runt 3 under en stor del av uppvärmningssäsongen. Det innebär att det är tre gånger dyrare att producera värme med FTX'ens el-element än med värmepumpen.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Testa att slå av och se differensen när ni eldar, tror du får mer än 18, i sämsta fall samma lika och kan spara el.
 
  • Gilla
jonzon jonzon
  • Laddar…
FTX aggregatet bör ställas in på en högre temperatur än övriga värmesystem om du stänger av elpatron.
Så som du ställt in aggregatet nu slutar de återvinna värmen när du tex eldar.
 
  • Gilla
ikano och 1 till
  • Laddar…
L Luugen skrev:
FTX aggregatet bör ställas in på en högre temperatur än övriga värmesystem om du stänger av elpatron.
Så som du ställt in aggregatet nu slutar de återvinna värmen när du tex eldar.
Aha okej, så då borde den eftervärmaren vara avstängd sen typ ställa den på 25 grader? :)
 
Testa dig fram. Du ser på fjärrkontrollen om den slår av värmeväxlingen.
 
  • Gilla
jonzon jonzon
  • Laddar…
L Luugen skrev:
FTX aggregatet bör ställas in på en högre temperatur än övriga värmesystem om du stänger av elpatron.
Så som du ställt in aggregatet nu slutar de återvinna värmen när du tex eldar.
Nej aggregatet slutar väl återvinna först när uteluften blir varmare än inställd tilluftstemperatur?

Kör utan elvärmare och låt värmepumpen jobba.
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
OT.
Bör man elda när man har FTX systemet igång eller när det är avstängt?
 
FTX-systemet ska alltid vara igång.
 
J jonzon jonzon skrev:
OT.
Bör man elda när man har FTX systemet igång eller när det är avstängt?
FTX ska ALLTID vara på, eller när tänker du att du vill andas fräsch luft?
Är det varmt inne värms uteluften som sedan blir tilluft upp i aggregatet av frånluften.
Elda så mycket du kan och njut av den fina inomhusluften som ett FTX ger.
 
useless useless skrev:
FTX-systemet ska alltid vara igång.
På dagen när man inte är hemma också? Varför?
 
Moderna hus är konstruerade för att ventileras kontinuerligt. När huset är tomt kan man halvera luftomsättningen, men inte stänga av den.
 
FTX tar hand om utsug från bad/wc. Avstängt aggregat kan då orsaka dålig luft i dessa utrymme.

Stoppar du systemet i ex. 8h timmar så ger det en ung.besparing på 300 kWh på årsbasis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.