Hej!

Jag ritar på ett nytt Ikea-kök. Bör jag linjera bänkskåp och väggskåp, d.v.s. ha samma bredder rakt ovanför varandra?

I bifogad bild har jag 40 cm + 60 cm breda väggskåp men 20 cm + 80 cm breda bänkskåp. Ser det konstigt ut?

Johan
 
  • Köksinredning med vit skåp, mörkt bänkskiva, vita kakelväggar och röda pilar som indikerar problemområden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker inte man behöver tänka på det ingen annan kommer att se det och det är inte praxis heller planera ditt köp så det fungerar som du vill
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi har tänkt göra det eftersom det råkar funka, men det är inte så i nuvarande köket och det är inget man tänker på. Det var nog inte så i vårt förra kök heller.

Däremot vill man undvika 60 cm skåpluckor på väggskåpen om man kan. De kommer ut så långt när man öppnar dem, så man får hålla på och väja för dem. Jag har hellre olinjerande skåp med 40-luckor uppe än använder 60-luckor på väggskåp för att det ska matcha 60-bänkskåp.
 
  • Gilla
Fario och 3 till
  • Laddar…
Tack för svaren! Även om det inte verkar vara ett "måste" så kommer jag nog att linjera upp det mesta.
 
Det kan också se dumt ut om allt linjerar. Det gör sällan det i kök och det ser bra ut tycker jag. Men alla tänker olika.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Däremot vill man undvika 60 cm skåpluckor på väggskåpen om man kan. De kommer ut så långt när man öppnar dem, så man får hålla på och väja för dem. Jag har hellre olinjerande skåp med 40-luckor uppe än använder 60-luckor på väggskåp för att det ska matcha 60-bänkskåp.
Varför inte ta dubbla 30-luckor på 60-skåpen? Det är en ganska vanlig lösning...

Det enda stället vi har 60-luckor är i högskåpet med mikron och ugnen samt över kyl och frys.
 
  • Gilla
lbs129 och 1 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Varför inte ta dubbla 30-luckor på 60-skåpen? Det är en ganska vanlig lösning...

Det enda stället vi har 60-luckor är i högskåpet med mikron och ugnen samt över kyl och frys.
Det funkar såklart också. Jag tycker personligen inte att 30-luckor blir snygga, men det är ju en fråga om tycke och smak. Speciellt skulle jag inte vilja blanda 40-luckor och 30-luckor, då blir det snyggare med i huvudsak 40 och någon enstaka 60.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.