Hej!

Jag har en tall som står ca 1.5 meter från den plats där jag ska anlägga en gjutengrund för ett garage. Tallen har rötter som går ned i marken under platsen där grunden ska stå.

Jag misstänker att denna bör fällas och rötterna tas bort. Eller förhastar jag mig?

Jag har bifogat en bild som tyvärr blev jätteliten men jag hoppas den kan illustrera problemet lite.

Mvh
Fredrik
 
  • Bild(35).jpg
Jag är ingen expert på grund och sådant, men krafterna i ett träds grenar och rötter ska inte underskattas! Jag hade definitivt fällt trädet och låtit en grävmaskin dragit upp stubben, och sedan gjort grunden. Att göra det efteråt, när det redan är för sent, känns inte vettigt. :)
 
Mikael_L
Jag är inte heller expert så jag kan säga vad du ska du göra för att det ska bli rätt. :surprised:

Men jag ser ytterligare ett problem med rötterna, om trädet huggs ner senare/dör av ngn annan orsak så kan du få problem med sättningar i marken, när de gamla rötterna börjar brytas ner och försvinna.
 
Att fälla trädet innan du bygger kostar inte mer än några timmars svett. Att fälla det när garaget står intill kostar många tusenlappar och är ingenting man gör själv.
 
Hemmakatten
Tallen kommer i alla fall inte att klara sig, så du kan lika gärna fälla direkt. På bilden ser man hur rötterna är frilagda/framgrävda. Detta innebär att trädet kommer att dö, sakta men säkert, kan ta ett år eller två. Håller i övrigt med de andras inlägg.
 
Tusen tack för svaren!

Mvh
Fredrik
 
Be dom som gör anläggnings jobbet att Fälla/ta bort det.
(Det kommer att ryka i vilket fall som hällst)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.