Som rubriken lyder så är frågan om jag bör förbereda eller rent utav byta ut rören till ett element.

Håller på att renovera ett litet rum på övervåningen i vårat 1900-tals hus. Håller på att riva upp det gamla ekstavgolvet och ska lägga nytt furugolv. När jag tog bort golvet så fick jag se till & returrören från elementet som sitter i rummet. I framtiden är planen att fortsätta renovera övervåningen i vårat hus men för stunden så är det bara detta rummet som ska göras. Det jag då funderade på är om man kan på nått sätt förbereda för att i framtiden byta ut de gamla rören mot nya Rör-i-Rör till elementet. Alltså om man kan göra färdigt allt under det nya golvet, lämna nog med avstånd under så att man i framtiden kan lirka ut rören dels till elementet men även till "allrummet" där man kommer att fortsätta sen?

Ser inga indikationer på att de nuvarande rören är dåliga på nått sätt, bara i förebyggande syfte så jag slipper riva
upp golvet i framtiden.

Rivna golvplankor och synliga rör på ett hus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett gammalt rörsystem under upprivet golv med synliga vattenrör och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Staffans2000
Rören behöver inte bytas för att de är "gamla", utan endast ifall du vill ha element någon annanstans med dold dragning.

Staffan
 
  • Gilla
Kraftkung och 1 till
  • Laddar…
Ja byt, rör och kopplingar har en begränsad livslängd och när golvet ändå är öppnat så är det enkelt att lägga i nya rör.
 
Jag skulle absolut inte byta rör. Har systemet inte tömmts och fyllts ofta är det osannolikt att det är värst mycket rost i de.
Lossa ett och lys in. Det är tjockt gods i gamla rör. Bara pengarna i sjön.
 
  • Gilla
Kraftkung
  • Laddar…
Staffans2000
B basseman skrev:
Ja byt, rör och kopplingar har en begränsad livslängd och när golvet ändå är öppnat så är det enkelt att lägga i nya rör.
Det är helt fel. Det stämmer inte alls på TS rör.

Staffan
 
  • Gilla
Kraftkung och 2 till
  • Laddar…
C
K Kraftkung skrev:
Ser inga indikationer på att de nuvarande rören är dåliga på nått sätt, bara i förebyggande syfte så jag slipper riva upp golvet i framtiden.
Men passa på att inspektera, framför allt där rören kommer upp ur golvet där det kan uppstå rostangrepp om en ventil har läckt under en längre tid.

Ser inte ut som att det kommer att funka i ditt fall på bilden, men det finns saker man kan göra för att underlätta framtida underhållsbehov. Hos oss är t.ex. golvtiljorna längs med rörstråket lagda utan spånt. Vilket förvisso nog mer är ett resultat av att huset inte hade vattenburen värme från början, men ändå.
 
  • Gilla
Kraftkung
  • Laddar…
Så kontentan är att jag inte ska lägga ner RIR utan granska de rören som är nu och lägga igen golvet?
 
Staffans2000
Ja.
 
  • Gilla
Kraftkung
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.