Jag flyttade i ett mindre hus (66 + 66 kvm) i Vällingby för ungefär ett år sedan. Huset är byggt i sten/betong och överlag i bra skick. Dock har jag fått veta att min skorsten är otät (läcker mellan kanalerna). Huset värms idag med en oljepanna som är 25-30 år gammal (enligt tidigare ägare går det 2.5 - 3 kbm om året), och det känns lite dumt att lägga ut 10-15.000 på skorstenen om sedan pannan skulle gå sönder om ett år eller något sånt. Har därför istället börjat fundera på att sluta elda olja och byta till t.ex. bergvärme istället. Dock är det ju många frågor som snurrar runt i huvudet.
Låter det rätt med bergvärme? Jag har inte så stora utrymmen, så att lagra ved eller liknande känns inte så aktuellt.
Huset står nästan direkt på berget vilket väl inte är dumt om man skall borra antar jag?
Jag har tomträtt idag, påverkar det någonting när jag ansöker om byggnadslov?
Ni som har gjort det här förut. Vad behöver jag tänka på? Kan någon tipsa om 'leverantörer' i stockholmsområdet jag borde kontakta, någon som vet några jag INTE bör kontakta?

Jag har säkert fler frågor men dom kommer jag inte på nu. Återkommer med dom senare.
/Henric
 
Husstorleken låter ju på tok för litet! Beror lite på Din årsförbrukning med men bergvärme kostar ju minst 120 000 och det kan man ha mycket annat kul för!


 
Ja huset ditt är nog lite för litet. Du har inte funderat på pellets istället ?

Har också gått i tankarna på och byta till bergvärme men det blir för lång återbetalningstid (14-15 år) trots att vi bor på 173 kvm. Lönar sig inte.
 
Eftersom jag inte gillar att ELDA saker i mitt hus så skulle jag fundera lite på alternativet luft/vatten-värmepump (kolla tex på www.euronom.se) om bergvärmen inte går att räkna hem. Flera tillverkare har luft/vattenvp, Nibe, Ivt osv.
 
Johawk3 Om du har fått så höga priser så att det tar 14-15 år att räkna hem det så är det någon som försöker lura dig.
Du borde ligga på en 4.5 kW eller liknande. Borde hamna under 90000 spänn.
 
BAS skrev:
Johawk3 Om du har fått så höga priser så att det tar 14-15 år att räkna hem det så är det någon som försöker lura dig.
Du borde ligga på en 4.5 kW eller liknande. Borde hamna under 90000 spänn.
Själva bergvärmen (hål + v.p) är nog som du skriver. Men vi har direkt-el idag så det tillkommer en hel del i konverteringskostnader. Hade vi haft vattenburet hade jag nog slagit till...
 
Det är väl inget att tänka på.... Oljan kostar ju runt 25000:- så bergvärmen är ju betald på 4-5 år... ( sen tjänar du ju in skorstenen oxå)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.