Hej på er,

Vi har vid en el-installation lejt bort en grävning på vår tomt för att lägga ned lite kabel. Grävaren som el-installatören anlitat har nu avslutat och tyvärr lämnade de 3 st riktigt stora stenar kvar på vår tomt.

Känns lite trist för oss att behöva ta dit ytterligare en grävare för att ta bort de stenarna nu, vi lejde bort grävningen för att slippa allt extrajobb.

Kan man begära av el-installatören att den grävare de anlitade skall ta med sig den sten de grävt upp (om de inte kan gräva ned den igen)? Finns det någon praxis gällande sånt? Jag tycker ju förstås att tomten skall återställas i så gott skick det går.
 
Synd att ni inte hann påpeka det när han var där.....
Men är det snygga stenar...snygga runda så kanske ett stenparti för lite perenna växter...
Annars ring och säg att jobbet inte är färdigt....betalningen kommer så fort som möjligt när bumlingarna är borta;)

Mvh
 
orionizer skrev:
Kan man begära av el-installatören att den grävare de anlitade skall ta med sig den sten de grävt upp (om de inte kan gräva ned den igen)? Finns det någon praxis gällande sånt? Jag tycker ju förstås att tomten skall återställas i så gott skick det går.
Fyllnadsmaterial eller dylikt såsom sten är ditt.
Önskar du bortforsling så ingår inte det per automatik, utan du bör ha gjort upp bortforsling direkt med dem.
 
Men jag har inte lejt grävfirman själv, utan gått via el-installatören. De behövde lägga ned kabel i marken och har de har själva kontaktat en grävfirma som en underentreprenör.

Jag kan väl tycka det vore schysst om man snyggade till lite efter sig när man grävt ned sina kablar. Men jag är vä kanske för optimistisk då?
 
Nja, du är en erfarhenhet visare.

Brukar ibland höra till att det frågas ifall fyllnadsmateralet ska bortforslas, men ingen regel.

De löser det säkert ifall du talar med dem , men det är förenat med en extrakostnad oavsett ifall de hade gjort det direkt eller gör det senare.

Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.