Jag har jordvärme som värmekälla. VPn är endast några år gammal. Den har funkat fin-fint hittills, men nu under den senaste köldknäppen neråt -20 så började den slå på elvärme som tillskott. Förra gången det var neråt -20 gjorde den inte det. Jag undrar om det kan vara så att jag kopplade till eltillskottsdelen för några veckor sedan då jag slog till en brytare som var avslagen inuti pannan. Pga huvudsäkringsbrott på en av faserna i huset hade nämligen pannans automatsäkring löst, och jag var därinne och pillade.

Bör man låta elen slå till när det blir kallt, eller skall jag försöka koppla ur den igen? Visst drar eltillskott mycket el, särskilt eftersom pumpen går konstant...

137kvm plus 70kvm biarea.
 
Går pumpen konstant så ger den MAX effekt, blir det då kallare ute så kommer det att bli kallare inne för pumpen kan bara ge 100 %. Vill man inte acceptera ett kallare inomhusklimat så måste man acceptera någon form av tillskott.

Eltillskottet är inte värre än direktverkande elvärme.

Protte
 
Frågan är bara varför den inte klarar sig på vp bara denna gången. Jag hade 23grader inne förra gången det var kallt... Några veckor senare är det lika kallt igen och vips måste det till tillskott? Får det inte att gå ihop riktigt bara.
 
Vad hade du för temperatur på jordslangen förra gången och denna gången. Verkningsgraden och effekten minskar med kallare jordslangsvatten.
Det kan vara så att du inte märkte att temperaturen dök en aning, styrsystemet kanske upptäckte en halv grad för låg temp och drog igång tillskottet.

För mig så klarar jag en natt med -17 men inte 2 på raken med -14, huset accumulerar lite värme.

Protte
 
Du ska låta elpatronen gå! är pumpen rätt injusterad så går elpatronen bara när det behövs.

Nu är det troligen något kallare i marken, det gör att du inte går att få ut samma effekt från din värmepump & däemed måste elpatronen nu hjälpa till lite tidigare
 
CarMan skrev:
Du ska låta elpatronen gå! är pumpen rätt injusterad så går elpatronen bara när det behövs.

Nu är det troligen något kallare i marken, det gör att du inte går att få ut samma effekt från din värmepump & däemed måste elpatronen nu hjälpa till lite tidigare
Hur vet man om den är rätt injusterad?
Lite så jag tänkte. Den första dippen till -18 kom ju väldigt fort. Kanske var marken fortfarande rätt varm då. Jag låter alltså elen vara på. Tack.
 
prototypen skrev:
Vad hade du för temperatur på jordslangen förra gången och denna gången. Verkningsgraden och effekten minskar med kallare jordslangsvatten.
Det kan vara så att du inte märkte att temperaturen dök en aning, styrsystemet kanske upptäckte en halv grad för låg temp och drog igång tillskottet.

För mig så klarar jag en natt med -17 men inte 2 på raken med -14, huset accumulerar lite värme.

Protte
Ska kolla detta. Snkönt att se att man inte är den enda med slinga som måste köra tillskott i kylan...
 
Det är ytterst få som inte har en elpatron som går i redan vid -10
 
Bra dimensionerat system om tillsatsen inte går in förrän vid -17
Jag skulle inte stänga av tillsatsen, fungerar även som skydd om det skulle hända något med värmepumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.