engs
Byter ut tvättmaskin och torktumlare.

De gamla sitter mot denna brytare nedan, nya maskinerna kommer med stickkontakter.

Bör man.
1. Byta till ny brytare, (pga befintligas ålder) klippa stickkontakter och ansluta fast.
2. Byta till eluttag, det blir två då de ska ha varsin säkring. (Är det ok med dubbeluttag då eller ska det vara två enkla för att minska risken nån i framtiden bara bryter en av faserna?)
3. Behålla brytaren, klippa stickkontakt och ansluta som idag.

Industriell strömbrytare med röda knappar på grov, vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag hade klippt stickpropparna och anslutit fast till bef brytare, men det är jag det...

Fördelen att byta till uttag och använda stickpropparna är att det inte krävs någon elkunnig människa till att byta maskiner. Två uttag på varsin fas med gemensam nolla vill helst ha en tvåpolig säkringsapparat, och uttag ska ha jordfelsbrytare.

Fungerar brytaren finns det ingen anledning att byta till en ny brytare, denna har potential att överleva generationer av sladdriga plastbrytare. Kontrollera att brytaren är korrekt jordad om bef brytare får sitta kvar.

Inget rakt svar...
 
  • Gilla
Alti och 4 till
  • Laddar…
Finns godkända uttag för detta om dom sitter så det är ok med uttag pga våtzon
 
D
engs engs skrev:
Byter ut tvättmaskin och torktumlare.

De gamla sitter mot denna brytare nedan, nya maskinerna kommer med stickkontakter.

Bör man.
1. Byta till ny brytare, (pga befintligas ålder) klippa stickkontakter och ansluta fast.
2. Byta till eluttag, det blir två då de ska ha varsin säkring. (Är det ok med dubbeluttag då eller ska det vara två enkla för att minska risken nån i framtiden bara bryter en av faserna?)
3. Behålla brytaren, klippa stickkontakt och ansluta som idag.

[bild]
Om gruppen skyddas av JFB kan du byta till uttag. Jag hade behållit den mysiga gamla brytaren (dvs alt 3). Definitivt inte alt 1. Fungerar den röda lampan ännu?

Vid närmare eftertanke har jag ett alternativ 4, förutsatt att JFB finns: behåll brytaren som får strömställa uttagen till maskinerna.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Håller med ovanstående.
Hadde ej bytt den om den är säker.
Skithäftig.
 
engs
D datja skrev:
Om gruppen skyddas av JFB kan du byta till uttag. Jag hade behållit den mysiga gamla brytaren (dvs alt 3). Definitivt inte alt 1. Fungerar den röda lampan ännu?

Vid närmare eftertanke har jag ett alternativ 4, förutsatt att JFB finns: behåll brytaren som får strömställa uttagen till maskinerna.
Ja lampan fungerar. Just detta alternativ slog mig nu när jag höll på att greja med det efter jobbet. Dvs sätta uttag efter brytaren. Det underlättar om man vill flytta på maskinerna vid städning.

Jfb finns. Har kollat att metallkapslingen är jordad som Fotografen föreslag.
 
  • Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.