Hej alla!
Jag har en idé till ett litet projekt där jag skulle få testa att laminera trä för att åstadkomma några "böjda" detaljer typ som denna:

boj.tiff

Bredd ca 45 mm, tjocklek runt en 15/16 mm eller så. Men det jag funderar över är om man kan göra detta med tunna remsor av björkplywood? Det lär väl inte bli speciellt snyggt på sidorna?

Jag har tyvärr dåligt med möjligheter att kapa tunna remsor från en björkplanka, äger bara en mindre (amatörmässig) bandsåg så den lämpar sig inte riktigt till detta. Det finns ju också möjligheten att köpa björkfaner i 2,8 mm's tjocklek - det kanske är ett bättre alternativ?

Vad tror ni alla kunniga här på forumet?

/Rikard
 
Håller med dig om att undvika plywood pga utseendet. Bästa hade varit att klyva upp och hyvla ner bitar från samma plank. Faner tror jag kommer att funka utmärkt. Kan du få tag i tunnare så är det absolut inte en nackdel.
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
2,8 mm är väl tjockt om man ska böja som på bilden, finns tunnare i faner runt 1 mm.

Protte
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Så ni tror det blir bättre med tunnare än 2,8 mm - jag hade hoppats att det skulle vara "lagom". Hyfsat böjligt och det skulle inte krävas mer än kanske 5 eller 6 lager. Just den tjockleken är också det jag har möjlighet att köpa - men det kanske finns tunnare att köpa men frågan är var...

Undrar om man kunde köra med 2,8 mm och fukta dom i en hembyggd "ångtunnel", det borde gå att snickra ihop en sådan av ett PVC-rör och sen koppla en tapetborttagare till den....

/Rikard
 
Redigerat:
Jag vet inte hur det är med björk, men bok och ask, till exempel, går annars bra att basa.
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Jo, med lite träning kommer det att gå bra att ångbasa och böja. Mitt tips är då att basa till o böja i ungefär rätt form, sen låta torka ut (i form) och sen laminera alltihop med lim när det är torrt och fint.

Men ska du ändå basa kan du naturligtvis börja hela biten i ett svep istället. Har inte provat så tjockt i björk, men det borde inte vara något problem. Läs på innan du bygger din ångare, viktigt att luckorna kan trilla ut om ångtrycket skulle bli för högt.
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Men ska du ändå basa kan du naturligtvis börja hela biten i ett svep istället. Har inte provat så tjockt i björk, men det borde inte vara något problem. Läs på innan du bygger din ångare, viktigt att luckorna kan trilla ut om ångtrycket skulle bli för högt.
Åhå, så man skulle kunna böja hela tjockleken rent utav, det lät ju intressant - dock brukar väl kurvorna fjädra tillbaka lite om jag förstått det hela. Så man ska öka på vinkeln på "formen" man böjer runt, och det kan ju bli lite bökigt kanske att experimentera fram...

Undrar om man skulle kunna basa 2,8 mm fanerremsorna och låta dom kallna i "formen" och sen limmar dom i varandra/i "formen"...

Jo, jag ska läsa på ordentligt - men har sett fram emot det här projektet i några år så det ska bli roligt att tackla/försöka sig på.

/Rikard
 
Exakt, viss tillbakafjädring får man räkna med. Kommer inte delen att sitta fast i ändarna som kan stabilisera och hålla tillbaka tendesen till återfjädring?
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Undrar om man verkligan kan basa så liten böjradie.
Kolla såna detaljer i möbelaffären, man kan där se hur tjocka lamellerna varit innan limningen. F ö kan snittytan se väldigt trevligt ut om man omväxlar en ljus och en mörk lamell, och sen slipar fram en slät glänsande yta.
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Undrar om man verkligan kan basa så liten böjradie.
Kolla såna detaljer i möbelaffären, man kan där se hur tjocka lamellerna varit innan limningen. F ö kan snittytan se väldigt trevligt ut om man omväxlar en ljus och en mörk lamell, och sen slipar fram en slät glänsande yta.
den ungefärliga radien på bilden kan basas ja.
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.