Hej

Jag skulle behöva böja antingen en rundstav (22mm) eller möjligen en fyrkantslist (21mm) till en oval...
Någon som har några tips hur jag skall gå tillväga? Träslag spelar mindre roll jag skall ändå betsa.
/Martin
 
  • Gilla
heos
  • Laddar…
Hej!

Jag skulle inte ge mig på en i mitt tycke så svår uppgift. Det kanske kan lösas genom att man limmar i flera skikt en rektangel som täcker den tänkta ovalen, ritar upp ovalen på rektangeln och därefter tar till sticksågen.

Det virke som används måste få tid att anpassa sig till rummet där ovalen skall hamna i slutänden innan limningen.

Kanske knasig idé men ändå en idé.
 
Använd den gamla fina tekniken att basa! :)
 
Jag har också tänkt på den möjligheten men jag kunde inte komma på hur man skall avsluta det till en oval.
 
Du får ju såga till en mall som har den önskade formen. Sen basar du och spänner fast ditt trästycke på mallen, med massor av tvingar.
 
Tack för svaren. Det skall inte vara en hel oval, ena "sidan skall vara öppen. Så ett "U" med innåtböjda ändar kanske är en mer rätt beskrivning. Vet inte om det blir lättare för det men....
Jag hade tänkt att ta en skiva och rita upp ovalen på, sedan sätta många spikar i linjen och böja efter dem. Kan det funka?
/Martin
 
Spikar håller nog inte. Det blir stora krafter.
 
Om du har sticksåg är det enkelt. Köp en spånskivakapa ut lämpliga bitar (typ större än det du ska ha) sen sågar du bara formen du önskar och vips kan du vika hur många du vill. Spånet viker sig aldrig.
 
Alltså du gör MALLEN av spånskiva. Dvs den bit du ska böja över så att säga. För den dära skulle man kanske kunna sätta reglar mellan spånskivorna typ 2"x4" kanske så får du ungefär en skiva /decimeter.

Hur du ska göra resten är en öppen fråga men för att göra en sån där behöver du mycket kraft det kan jag lova. Det är inte som att böja spagetti precis och rätt så snabbt ska det gå också.

Har bara böjt enstaka plankor och då av den smalare karaktären. Tänk brödkorgar.

Möjligen att man kan göra den som sandwich att man köpte jättetunna skivor och limmar i skikt runt en mall (exempelvis den ovan. Dock kan det vara svårt att få det helt jämt med tryck runtom. Spännband på hela bredden och press på mitten kanske kunde funka.
 
Den där möbeln på bilden, är det en TV-bänk eller nåt sånt? (Lite svårt att se på den lilla bilden.) I så fall är den säkert byggd i formpressat kryssfanér. Man använder en 100-tons press med en bra bit över 100 graders värme i verktygen. Det är inte direkt någon teknik man återskapar hemma i garaget.
Naturligtvis går det att dona med om man vill det. Skaffa några m² fanér, basa, böj och limma ihop dem ett skikt i taget.
 
Hejsan

Ett alternativ till att basa är att använda den teknik som kallas böjlimmat. Tunna bitar av faner är ju lätta att böja och ihoplimmade kan de få nästan vilken form som helst. Används mycket i bla. båtar.

Du bör ha en mall bestående av minst två bitar, en innerdel som du böjer faneret runt, samt en ytterdel som du sätter utanpå faneret. Pressa ihop faneret mellan de två malldelarna med skruvtvingar tätt placerade. Börja alltid att skruva fast den tving som sitter i mitten av detaljen och fortsätt utåt ändarna. Efter böjlimningen sågas/slipas detaljen till sin slutgiltiga form.

Faner kan du köpa eller såga till själv.

Hejhej
 
Problemet med basning (eller annan termoformning), formlaminering etc är normalt att det kräver viss utrustning och viss erfarenhet. För mindre radikala former kan man chansa på att få det rätt direkt om man läst på, men man bör inte bli förvånad om resultatet inte blir perfekt första gången.

Det enklaste sättet att åstadkomma böjda former i trä är antagligen att löta. Det kräver en hel del tid men verktygen är enkla, det är inte stort materialspill, och kraftiga 'böjar' är inte svårare än mindre svängda delar.
 
Hej igen
Har precis fått till den första böjen genom att basa, hur länge skall det ligga i spänn för att formen skall vara kvar?

/Martin
 
Du har inga bilder, Martin? Skulle vara intressant att se hur du gör. Kanske hade gjort det enklare för folk att svara också. En bild säger mer än 1000 ord vet du? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.