Snickaren på "Sommartorpet" gjorde egna utemöbler i böjträ för några år sedan. Om du letar på svt.se kanske det finns några tips kvar....Han gjorde en jigg med de rätta böjarna, sen tog han riktigt tunna träbitar som går att böja och limmade ihop dem när de satt i spänn i mallen. När det torkat gör limmet att den färdiga biten behåller jiggens form.

En annan variant är att göra som båtbyggarna - försöka hitta en bit som ärböjd på rätt sätt, koka den för att den ska bli mjuk, och sen sätta den i jigg för att den ska få rätt böj.
Det är bra mycket jobbigare eftersom man måste ju få till biten så den inte ser ut som en vanlig böjd gren..
Den lamell-limmade biten blir bra mycket starkare också.
 
Kan det vara formbar MDF du är ute efter? Det finns ett företag i Malmö som säljer sånt.
 
Såga tunna ribbor och försök att ånga dom på något vis, i ett rör stående i en kastrull med vatten kanske......
Borde bli bra att använda polyuretanlim då !

Jag behövde ett böjt dörranhåll att skruva i tegelvalvet till garageporten, hade kvar formen sedan jag murade detta valvet (2,7 m spännvidd) sågade 6 ribbor, 10 mm tjocka, limmade med vanligt trälim och skruvade ihop detta, det blev så stadigt att det höll att stå på !
 
Sågar man riktigt tunnt behöver man inte ångbasa virket. Men om man ångbasar ribborna skall de torka i spänn före man limmar ihop dem. Annars kan allt slå sig efteråt. För riktigt snäva krökar eller tjocka ämnen använder man fuktigare virke ca: 20% (sånt som legat ute under tak länge) som sedan måste torka till 6-8%under några veckor innan man fortsätter bearbetningen.

Ett 20 mm tjockt ämne kan man klara massivt med ångbasning om kröken inte är allt för snäv. Gör en mall som de beskrev på SVT och klämm fast det ång- eller vattenvärmda virket (100 grader) med tvingar. Låt det sedan torka i spänn, innomhus under någon/ra veckor så håller det formen efteråt, utan lim. Mallens krök måste vara lite större än den du önskar för virket fjädrar alltid tillbaka lite. Vissa träslag är lättare att böja än andra t.ex. bok är jättebra.
 
Det är inte vattnet i sig utan ångan som gör susen, du kan ta en bit spirorör och ansluta till en kastrull med kokande vatten.
Jag kommer inte ihåg tumregeln för hur länge biten skall kokas, men om man kör för länge finns risken att träet blir sprött och går av.
Ta och testa med en provbit först.

Bra trä att basa är t.ex ek, ask, bok. Jag är osäker på hur det funkar med björk.
 
Ursäkta den något knapphändiga beskrivningen,
spirorör är vanligt ventilationsrör.

Man brukar ånga men det funkar kanske också med vattenbad, skillnaden är väl att ångan är en snabbare och enklare metod när det gäller stora bitar. Tekniken kommer (tror jag) från båtbyggarvärlden och där kämpar man med rejält timmer som skall böjas. Då blir det lite knepigt med vattenbad. Ett vattenbad gör förmodligen också att mer fukt tränger in i träet vilket i sin tur kräver längre torktid.

Vi har byggt en egen liten anläggning för basning av båtdelar, den består av ett gammalt expansionskärl som är anslutet till ett spirorör. Kärlet fylls med vatten och så sätter man en rejäl gaslåga på det hela så att det kokar för fullt.

Man måste vara snabb när man tar ut biten och spänner fast den på mallen, väntar man för länge tappar man en hel del effekt av kokningen och det blir svårt att böja. Efter detta måste det hela sitta en tid för att dels behålla sin nya form och dels torka ut ordentligt så att det går att limma.

Det är några moment och lite pyssel, om du har möjlighet så är det enklare att såga väldigt tunna strimmor och försöka böjlimma direkt utan ångkokning som kalle och betula redan har kommenterat
 
Har man små träbitar går det faktiskt att värma dem i micron och sedan böja dem.
En varning dock för brandrisken !!

Kör man den för länge i Micron börjar det kola/brinna inifrån.

Gissa hur jag vet detta ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.