Tjena,

ska bygga ett trädäck inom kort och har som ni kan se på bilden två kurvor på däcket. Undrar om någon kan vara vänlig och dela med sig av sina erfarenheter eller tips. Har läst en del på nätet men tänkte att jag skulle ladda upp min ritning här så kanske någon kan se hur jag lättast får till böjarna...

mkt tacksam för alla tips
 
  • woodpecker2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du vill alltså bygga en "kjol" under/i slutet på däcket i kurvan? Annars sågar du ju bara av trallen i den form du vill ha det med en sticksåg.
 
Lättast att böja trä är om du ångakokar det för att sedan böjer det. Det kan även gå om du får det genomblött, alltså lägger brädorna i blöt så dom blir vattenmättade.
 
Att basa trä är en sak men blir det lite stora bitar att koka. En vild idé skulle vara att som de gör med möbler sandwichlimma-skruva en kraftig balk. Börja med plywood eller masonit, bygg form och lägg lager på lager till önskad tjocklek. Sedan måste denna del oljas alt målas ordentligt eftersom annars kommer rötan.
 
yes, kjol! Sticksågen står på laddning... hur gör man med tryckinprignerat? - inte böja!
 
Om du vill böja långa plankor kan du lägga dem i blöt i en presenning där du vikt upp kanterna så att det bildar en "bassäng"
Fyll på vatten och lite diskmedel som löser ytspänningen. Lägg några stenar på plankorna så att de hamnar under vatten. Låt plankorna dra i några dagar. (detta lät som ett matrecept för inlagd gurka :) )
Köp så tunna (15x95) och blöta plankor som möjligt så går det fint att böja dem något efter denna behandling. Undvik helst också virke med kvistar och kärnved. Skruva ordentligt, det finns annars risk för att träet kan spricka när det torkar.
 
Jag skulle ta stående plank i kjolen, tror det är svårt att få till en så kraftig böjning på ett bra sätt.
 
MathiasS skrev:
Jag skulle ta stående plank i kjolen, tror det är svårt att få till en så kraftig böjning på ett bra sätt.
Stående som följer dom liggande plankorna är kanonfint.. så det ser ut som golvplankorna fortsätter ner över kanten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.