Ingen direkt verktygsfråga per se men jag antar jag behöver några specifika verktyg för att böja ett plattjärn längs den svåra ledden. Dessutom hittade jag inget annat forum som jag tyckte passade bättre. Moderatorn får gärna flytta frågan om till ett annat forum om så önskas. Så till min fråga:

Hur böjer jag lättast ett plattjärn längs den smala sidan utan att det twistar sig. Vilken teknik skall man använda? Behöver man nån maskin eller går det att göra på annat sätt?
 
Det går enkelt om man har mothåll på båda sidor så det inte kan vecka sig. Är det inte brett tror jag det kan gå genom att bara glödga och böja i ett skruvstycke. Värmer man inte går det inge bra att böja då jag tror man får sprickor vid ganska liten böjning.
 
Jag är ute efter att få en ganska stor radie på ca 3 meter. ska man bygga någon mall på något sätt för att få en jämn radie?
 
Jag tror att du kan ställa frågan på forumet på maskinisten.net
 
Det beror ju förstås på dimensionerna på plattjärnet.
Det finns krymp- och sträckmaskiner i hobbyklass för klenare dimensioner.
Annars är det nog värme, städ och slägga som gäller, om du inte hittar nån verkstad med rätt proffsmaskiner.
 
Känns som det kanske blir lättast att anlita en smed ändå. Ska fundera lite. Tack för alla svar.
 
Kan du acceptera en kantig radie kan du ju skära ur små kilar med vinkelslipen och sedan böja och svetsa ihop skarven. Därefter slipa och slipa och slipa....
 
Om du har nån i närheten som sysslar med grövre ventilationsdetaljer så brukar de ha valsmaskiner som används för att valsa plattjärn på "fel väg" till rörflänsar som används för att sätta ihop ventilationsdetaljerna. Det borde inte vara nåt stort problem att fixa en radie på 3 m i en sådan för en kunnig operatör.
 
Den maskin du söker är en ringvals. Finns på de flesta mekaniska verkstäder.
Är du nyfiken så kan du titta in på Roundo.com
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.