Hur känsliga är gamla rör på att böjas i ny vinkel?
I detta fallet pratar vi nog nära 180 grader skillnad mot nuvarande dragning.
Håller på att fixa till i garaget och man kan väl säga att jag är lite fundersam på vad röris har gjort vid sitt senaste besök här inne?
Hade jag kunnat böja till rören så de gick in mot fönstret istället för ytterligare 40 cm ut i rummet innan de vände in hade det varit guld värt.
Framför allt om det gick utan att knacka upp för stort hål i plattan där rören kommer upp för att kanske kunna byta ut de två rören

Ett element under fönster, synliga rör på golv, vägg som behöver underhåll, kost och skyffel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En skadad trädgårdsslang, kostskaft och skyffel på en betonggolv i en carport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
Vad hindrar dig att bila ur lite i plattan ?
 
  • Gilla
Janne Panther
  • Laddar…
Har det varit ett uppreglat golv ovanpå betongen? Varför är matningen dragen på det viset?
 
Jag gissar på att detta är en installation som ändrats med tiden.
Element och isolerade stålrör kom först. Och när man drog om med rören som kommer ur plattan så skulle det bara vara ett merjobb att korta ner stålrören.

Spontant tror jag inte det går att böja om rören åt andra hållet. En stor del av befintlig böjradie är ingjuten.
 
D Dilato skrev:
Vad hindrar dig att bila ur lite i plattan ?
Är väl en fråga om vad lite faktiskt innebär.
Är det att bila bort en dm eller två runt rören för att komma åt den delen av böjradien också är det väl inga problem men ska rören följas dit där de går in i plattan för att dras om igen börjar det bli ett större projekt för en glad amatör
 
Det jag egentligen menade var att börja lite försiktigt så ser man snart om det blir ett stort projekt eller inte.
 
F fribygg skrev:
Har det varit ett uppreglat golv ovanpå betongen? Varför är matningen dragen på det viset
Det ska ha använts som hemmakontor i början av 90 talet därav att där var snygga skitbruna vävtapeter på väggarna i ett garage.
Drog igång det som ett lite snabbt projekt att bli av med tapeter. Laga skador i golv o väggar samt måla om och avslutningsvis fixa lite fast förvaring längs ena väggen men när man väl tömt utrymmet (var fullt med grejer när vi köpte huset) så blir det ju lätt att man vill göra mer när man ändå är igång

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag gissar på att detta är en installation som ändrats med tiden.
Element och isolerade stålrör kom först. Och när man drog om med rören som kommer ur plattan så skulle det bara vara ett merjobb att korta ner stålrören.

Spontant tror jag inte det går att böja om rören åt andra hållet. En stor del av befintlig böjradie är ingjuten.
Om man bilar bort säg en dm runt och djupt runt rören. Borde de klara att böjas om en gång till då tror du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.