Hej,

Bild D är det resultat jag vill uppnå. Två rör som ligger cc 40mm.

Utmaningen blir att böja röret snyggt o rätt. Rören måste först bockas i rätt vinklar för att dels komma ut rätt från tilloppet och sen ligga snyggt nära väggen hela vägen upp till torken, sen ut från väggen till torkens anslutning som är ca 100mm ut från väggen räknat.

Bild C, hur mkt skall jag kapa röret när det är färdigböjt? Skall rörets ena kant "gå in" i anslutningen(undre gul pil) eller skall det ligga i våg med gängans överkant?(övre pil) Om röret skall ned i anslutningen en bit så kan den ju bara göra detta på en av rörändorna - om nu torken skulle vara fast uppskruvad redan) (Jag har klämmringar o gängtejp också)

Anslutning A behöver jag räta upp lite om jag lättare skall få ut cc 40mm på rören upp mot torken, kan jag lossa lite på mutter B eller blir då dennes klämmring förbrukad? (ursprungligen hade jag efter stambytet bara två korta kopparrör som stack ut ur väggen här, som var ihopklämda med tång, o hur efterkommande röris fäst dessa anslutningar vet jag ej)

Önskar tips på hur jag kapar rören, rätar upp nedre returloppsansluting, samt tips på hur jag böjer/bockar rören på smartast vis - finns säkert smarta röris-knep :) .

vvs 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Den ska ned i botten på kopplingen, alltså när tjocka kanten slutar. Du har dock lite att leka med men är du lekman så kör den i botten, tryck och vrid ordentligt. Man kan bli lurad och tro att den är i botten. Du ska höra ett distinkt metalliskt ljud när den slår i botten, eller kör i röret men sätt mutter och kona på röret istället för kopplingen, lättare att se och höra att det är i och eftersom koppling och mutter sitter på röret så är det bara att skruva de sedan. Smörj med locher pasta runt avfasning och klämring.

På nedre kopplingen skulle jag bara köra in en av skitnyckelns "klor" och bända den till vad jag vill ha den. Man brukar kunna justera lite grann, annars kan man släppa lite på kopplingen och justera. Dock skulle jag använda ett färdigbockat rör som jag stoppar i vid justeringen, skulle även dra åt kopplingen pytte lite så att röret inte blir för sladdrigt vid inmåttning.

Bocknyckeln har 3 streck på sig när du kollar på den. Första strecket kör man bara på måfå och kapar ofta till röret efteråt. Antingen det eller ifall du vill att en bock ska börja bockas vid en viss punkt. Då utgår man också från den, t.ex Du ser ett S-bockat rör framför dig, du vill att din bock ska börja på samma ställe som det bockade röret på plats redan gör. Du lägger ditt rör framför S-ningen och drar ett streck där du vill att bocken ska börja så att det ser ungefär likadant ut och stoppar sedan in det på första strecket i bocknyckeln.

Streck nummer två använder du mer eller mindre ALDRIG. När du ska bocka ett rör och ska måtta så måttar du alltid från vänster till höger på röret. Sedan håller du bocknyckeln framför dig med sidan mot dig och stoppar in det från höger. Vänd aldrig på röret.

Det andra strecket är till för de gånger du råkat eller måste måtta åt fel håll. Vilket mer eller mindre aldrig sker. Antingen det eller måtta mellan streck 2 och 3 och ta bort den längden i beräkningen. Om du nu vill måtta från fel håll.

Streck nummer tre är det som nästan alltid används. Där gör man ett blyerts streck på röret CC där man vill att det ska gå och lägger in på streck tre och du har en perfekt bock.

Men saker och ting handlar även om avstånd. Du har ett kort avstånd som du vill ha till en 45 gradig bock. Då brukar det räcka att använda streck ett och bara kapa till det lite eftersom allting bygger. Så testa först att sätta ett rör som är längre än vad du vill ha på streck ett, gör en 45 gradig bock, stoppa in det i kopplingen och se till att det blir 40cc mellan båda rören. Du kommer förmodligen behöva kapa lite av det.

Skulle avståndet bli kortare än 40cc även fast du lagt det på streck ett, då är det streck tre som gäller.

Det är lättare än vad man tror och jag hoppas att jag inte rört ihop det för mycket.
 
Och INGEN gängtejp på klämringskopplingarna.
 
Och om du har stumt mått, alltså om handdukstorken är uppskruvad, är det lättast att lossa den
 
JerreEssberg skrev:
Och om du har stumt mått, alltså om handdukstorken är uppskruvad, är det lättast att lossa den
Bra du nämnde detta, för jag lekte med tanken på att det kanske är bäst att inte borra hål o sätta upp torken först.. men hur menar du det är lättare att dra rör om torken inte är uppskruvad?
 
att : Robinvvs,
Tack för all info! ..lite sen återkoppling - har mkt på jobbet.

"På nedre kopplingen skulle jag bara köra in en av skitnyckelns "klor" och bända den till vad jag vill ha den. Man brukar kunna justera lite grann, annars kan man släppa lite på kopplingen och justera. Dock skulle jag använda ett färdigbockat rör som jag stoppar i vid justeringen, skulle även dra åt kopplingen pytte lite så att röret inte blir för sladdrigt vid inmåttning."

Hmm, "bända till den" ... det vågar jag inte, då drar jag väl av själva kopparröret som anslutningen sitter på? Så jag lättar på mutter B, och vrider upp A dit jag vill ha den, o drar åt B. Frågan här var om det finns risk att en ev. klämringskoppling är förbrukad om jag är där o pillar?(vet inte om det finns en klämringskoppling under muttern?

Finns det färdigbockkade rör? ...men dessa kanske inte passar just mitt mått på den befintliga anslutningen?
 
Jag förstod det som om den satt på plats redan.
När jag sätter en handdukstork borrar jag hålen och sedan sätter den lite på lösen så jag kan måtta för rören. Sedan kan man lossa den, sätta dit rören, hänga på torken på rören, täta skruvhålen och dra dit den permanent och dra åt kopplingarna.

Är man osäker på att bockarna på rören ska hamna helt rätt kan man bocka rören, kapa de, hänga på torken och sedan märka hålen.
 
Det går att bända till, du kommer tvinga muttern som sitter på ballofixen med klämring att röra på sig. Men självklart, lossa muttern om det känns bättre.

Med färdigt bockat rör så menar jag att jag bockar ett själv på måfå som jag stoppar i kopplingen och känner av hur den sitter och om det är rakt osv, sedan skulle jag bända kopplingen med den också om det behövdes 2-3mm för att få det rakt.

Men ja, numera finns det faktiskt färdig bockade delar att få tag i, brukar ofta vara pressmaskin för dem. Men finns släta också.

Klämringen kommer inte bli förbrukad för att du är där och pillar. Skulle det börja läcka efter du varit där så är det förmodligen för dåligt smackat (locher pasta) eller koppar spån i vägen. Bara göra rent och dra på igen. Läcker det fortfarande och du kanske fått en repa i klämringen så tar du bågfilen försiktigt och kapar klämringen på toppen och bänder av den och stoppar på en ny klämring.

Om du gör detta för skoj skull, köp flera meter rör och bocka en massa för skoj skull.
Köp elförzinkade stålrör som är mycket billigare och har samma diameter som koppar rör och funkar därför i samma bocknyckel, sedan köper du koppar rören när du har lärt dig. Eller har dem bredvid och gör samma bock när du fått till det.

Tänk också på att numera får man inte koppla VVC till handdukstorkar utan det är värme du ska koppla dem till. Men är det hemma hos dig så gör som du vill :)

Men om det nu är värme rör som kommer ut ur väggen då kan du lika gärna använda de billiga förzinkade rören. De ser ut som kromade koppar rör, lite mattare i färgen bara.
 
Jo, när du borrat hålen sprutar du in silikon (blås först i hålet) sedan stoppar du in pluggen och sprutar in silikon i pluggen och runt pluggen. Då är det godkänt i våtutrymme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.