Har lite funderingar på hur man kan böja Uponor pex-rör, 17 och 20mm.
Skulle vilja göra en "vriden" S-böj, dvs först 90 grader horisontellt och direkt en böj på 90 grader uppåt.
Hade tänkt använda två st av den här fixturen:
http://vvshandel.se/products/143646-uponor-flipflex-bockfixtur-20-mm.aspx
Men det räcker inte att sätta fixturändarna mot varandra, c/c-måttet mellan ingående och utgående blir för stort då. Så jag skulle behöva kapa bort 1,5-2cm på varje fixturände som är direkt mot varandra. Det innebär då att böjarna kommer ännu närmare varandra.
Fixturen är egentligen en 20mm fixtur, men Uponor säger i katalogen att den är till för 16-20mm.
-Är det ok att dubbelböja ett 20mm som jag beskrivit??
-Även ett 17mm som "glappar" i fixturen?
-Underlättar det att värma rören lite innan man böjer?
 
Ingen som vet?
 
Pex för tappvatten vet jag att man kan värma för att böja med liten radie, dock vet jag inte hur det är med eval och kombipex. Ända risken jag kan komma på med för snäv kallböj är att du får veck på slangen, men jag är ingen skithusmekaniker så känner inte till alla fallgropar.
 
Nu tror jag iofs inte att själva radien är nåt problem, eftersom jag använder böjfixturer som är avsedda för ändamålet. Det som jag funderar över om det är ok att göra två sådana svängar direkt på varandra, t.o.m något tätare än det var tänkt med fixturerna, om jag kapar ner fixturändarna något.
 
Ser inte att det skulle vara något problem. Om du kapar fixturerna så borde böjen inte ens bli 90º och därmed något snällare mot pexröret.
 
Ta en bit slang och prova om din vision funkar, är den rumstemperad brukar den vara ganska fin att arbeta med.

mvh
 
Segge skrev:
Ser inte att det skulle vara något problem. Om du kapar fixturerna så borde böjen inte ens bli 90º och därmed något snällare mot pexröret.
Nja... jag skulle isåfall inte kapa så mycket att det blev mindre än 90° böj, utan jag tänkte isåfall bara korta ner den raka delen längst ut på båda fixturer, så att böjarna kommer närmare varandra och så att "S:et" tar mindre plats. Dvs det går direkt från en 90°-böj till nästa, men som viker av åt annat håll.
Kan det bli för stora spänningar i slangen?
 
Hörde med Uponor som säger att det ska gå bra och böja som jag tänkt.

Slangarna som jag tänkt böja, kommer in genom f.d. ytterväggen från en tillbyggnad där slangen är ingjuten i plattan. Eftersom det var flera år sedan och det inte gick att fortsätta med slangen då, så lämnades 1m-stumpar innanför väggen. Lite senare var stumparna ivägen, så jag fick hjälp ev en rörmokare att böja undan slangändarna. Vi antog då hur det borde böjas och han satte då dit böjfixturer i metall. Men nu måste båda slangändarna böjas om eftersom dom hamnat fel.
Så jag tog bort fixturerna och såg nu att båda slangarna har veck i böjarna :mad:
Men eftersom jag aldrig fick någon faktura för 15min-jobbet, så kan jag ju inte klaga heller :x.
Min nuvarande röris sa att man kan värma slangen, vilket jag också hört, men han vill inte hjälpa mig eftersom han då ser sig skyldig om det går fel - vilket jag kan förstå...
Om det skulle gå snett, så finns bara ett alternativ att kapa slangen och få skarv under golvet, vilket inte känns så bra.
Jag känner mig egentligen för osäker för att försöka själv, så jag vill helst ha hjälp av någon som böjt och hanterat mycket slang tidigare.
Frågan vem som tar åt sig??
Men om man ändå gör det själv, så undrar jag:
-Kan man värma om en slang flera gånger utan problem?
-När man värmer en böjd och/eller veckad slang - rätar den ut sig självt till utgångsläget, eller måste man alltid hjälpa till?
-Risk att värma för mycket?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.