Jag ska precis lägga de spårade spånskivorna. Slangen matas den första biten under reglar och isolering i ett skyddrör.
Där man går upp med slangen till spåret i skivan blir det i mitt fall en S-böj: slangen ligger i skyddröret vågrätt - böjs sedan uppåt och sedan ner igen så den kommer vågrätt i spåret, dvs en parallellförflytning höjdledes.
Och jag har förstått att man ska se till att det är rundade kanter slangen vilar mot där det går upp ur skivan.
Men hur man än gör med rundningen, så vill slangen resa sig lite i själva spåret utanför uppgången, det är mao svårt att få till tajta böjar. Det skulle vara stor risk att övergolvet, som är ett flytande laminatgolv, inte skulle orka pressa ner slangen, utan istället resa sig.
Hur gör man? Kan man värma slangen med varmluft för att tajta till?
Håller en sådan "konstgjord" böj sig kvar i läge?
 
Se till att du har tillräckligt lång sträcka bara, såga eventuellt ur en bit i skivan. PEX formar sig och behåller formen efter nån dag i spänn.
 
Jag vet inte om jag förstått problemet riktigt men det finns "väggbocksfixturer" att använda. En stålfixtur som fixerar slangen i 90 grader. Väldigt smidigt.
 
Det jag gjorde när jag hade samma problem var att låta slangen komma upp i spåret som vanligt, jag hade förberett med runda kanter osv men den ville ändå resa sig lite, och sedan spände jag ner den med en bit platt bit aluminium från en värmespridningsplåt som jag skruvade fast i spånskivan. Blev som ett lock första 10cm från väggen och sedan kommer en värmespridningsplåt som vanligt. Se bara till att du inte får en vass kant mot slagen utan att du pressar ner med en flat yta en bit från kanterna.

Var i valet och kvalet på att skippa det och ev pressa ner parketten med golvlisten men det slutade med denna lösningen för att slippa det. Iofs osäker på om parketten inte ändå hade grejat att pressa ner det.
 
myrstack skrev:
Det jag gjorde när jag hade samma problem var att låta slangen komma upp i spåret som vanligt, jag hade förberett med runda kanter osv men den ville ändå resa sig lite, och sedan spände jag ner den med en bit platt bit aluminium från en värmespridningsplåt som jag skruvade fast i spånskivan. Blev som ett lock första 10cm från väggen och sedan kommer en värmespridningsplåt som vanligt. Se bara till att du inte får en vass kant mot slagen utan att du pressar ner med en flat yta en bit från kanterna.

Var i valet och kvalet på att skippa det och ev pressa ner parketten med golvlisten men det slutade med denna lösningen för att slippa det. Iofs osäker på om parketten inte ändå hade grejat att pressa ner det.
Exakt mitt problem! Det är bara det att jag kommer upp med slangen mitt på golvet när rummet är tomt. I verkligheten ska det stå en utskjutande köksbänk där, eller "bardisk". Jag hade inte tänkt ha slangen under köksskåpen, utan tänkt komma upp först i änden, dvs alldeles i kanten på bardisken där man ska ha fötterna. Om jag tar ur spåret längre ut så försvinner säkert risken med uppåtbuktningen, men istället blir det kallare åt fötterna.
Jag hade tänkt ha fördelningsplåten så nära bänkskåpet som möjligt och det kan man ju inte om man tar ur spåret en längre bit.
Så jag funderar på om jag ska dra om slangen och låta den komma upp en bit tidigare under skåpen istället... = jobbigt, men möjligt.
Annars funderade jag om man kan grovforma slangen med varmluftspistol och att man lita på att den böjningen kvartstår?

Men - om man lägger laminatet först och ställer skåpen på laminatet, så trycks det ju ner.
Om man däremot lägger laminatet runt skåpet, så går det nog inte, då är det inget som trycker ner golvet...
Hur brukar man göra med övergolv (laminat/parkett) under skåpen?
 
Är inte med exakt på vad problemet blir i ditt fall men jag bidrar med en bild på hur jag löste det, ibland säger väl det med än de berömda 1000 orden...

Hörnet vänster i bild är det där slangen inte ville ligga ner och pressades ner av en liten plåt
 
  • Golvvärme_hörn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.