Vad gäller för tillgångar och skulder vid en separation?
Om huset är skrivet på den ena maken/makan, är det per automatik dennes problem att ta hand om lån och dyl vid en separation?
Eller gäller fortfarande 50/50 principen?
 
Fortfarande 50/50 , oavsett vem huset är skrivet på. Undantaget om det är enskild egendom.
 
En väsentlig skillnad är om paret är gift eller sambo.

Om det gäller sambo, och inget samboavtal finns, så gäller normalt att en bostad som är anskaffad gör gemensamt boende (alltså inte en som ena parten hade före sammanflyttningen), då räknas den som en gemensam tillgång osavett vem som har betalat vad, det innebär att även lån på bostaden är då gemensamma.

Om det gäller ett gift par så räknas alla tillgånga som s.k giftorättsgods, vilket innebär att de skall delas rakt av vid en slillsmässa.

Det finns egendom som undantas, det är s.k "enskild egendom". Dvs. egendom som man antingen kommit överens om i förväg skall vara enskild genom att registrera ett äktenskapsförord, eller som ena parten har fått i gåva eller genom testamente, där det tydligt framgår i gåvobrev eller testamente att egendomen skall vara enskild egendom.
 
Ursäkta det sena "tacket", men här kommer det:
Tack för svaren.

Scenariot är enligt följande:
Huset köptes gemensamt efter giftermål.
Vid en tidigare särbo situation skrevs huset över på den ena parten.
Men skrevs aldrig tillbaka vid ihopflyttning pga att skydda boendet, då det förekommer barn sen tidigare.

Nu är separationen ett faktum, dock ej några papper skrivna eller inskickade.
Den ena parten har redan gjort klart med nytt boende och avser flytta ut inom 1 månad.
Vad gäller med det ekonomiska ansvaret då den ena parten inte har råd att driva huset själv.
Huset skall säljas, men mäklaren har inte hunnit göra sitt än.
 
Kan man välja att sluta betala gemensamma räkningar, som huslån, el, va, telefon och liknande och bara ösa över ansvar på den andra parten?
Jag börjar få lite panik här, ska inte träffa juristen förrän den 24:e januari och hennes inflyttning är den 1 februari.
 
Om jag förstår rätt så har ni gjort följande:
1) ni gift er
2) köpt huset
3) blivit särbo och skrivit över huset på den ena, men fortfarande gifta.
Vilka papper skrevs? Var blev dom registrerade?
4) ni flyttade ihop igen
5) ni ska skilja er

Eftersom ni fortfarande är gifta så har ni normalt fortfarande gemensamt ansvar, men det beror på papperen i punkt 3).
 
Det stämmer.
Ägandet skrevs över på banken.
Jag tog över alla lån.
 
hempularen skrev:
En väsentlig skillnad är om paret är gift eller sambo.

Om det gäller sambo, och inget samboavtal finns, så gäller normalt att en bostad som är anskaffad gör gemensamt boende (alltså inte en som ena parten hade före sammanflyttningen), då räknas den som en gemensam tillgång osavett vem som har betalat vad, det innebär att även lån på bostaden är då gemensamma.

Om det gäller ett gift par så räknas alla tillgånga som s.k giftorättsgods, vilket innebär att de skall delas rakt av vid en slillsmässa.

Det finns egendom som undantas, det är s.k "enskild egendom". Dvs. egendom som man antingen kommit överens om i förväg skall vara enskild genom att registrera ett äktenskapsförord, eller som ena parten har fått i gåva eller genom testamente, där det tydligt framgår i gåvobrev eller testamente att egendomen skall vara enskild egendom.

Jag måste nog rätta dig lite angående samboegendom.
Om den ene köper en bostad och har lån så är denne ensam ägare av bostaden och dess lån, kan denne inte betala så blir inte den andre drabbad med krav och anmärkningar, då denne ej äger något på pappret, vare sig köpekontrakt eller lån från banken.
Det räcker inte att man flyttade med in, däremot kan den som flyttade med hävda samboegendom och begära bodelning och har då rätt till hälften minus skulder.
Sedan kan bostaden tillfalla den som behöver den mest tex pga barn, men då ska den andra kompenseras ekonomiskt.
Sedan finns begränsningsregler för att förhindra att någon allt för lätt ska ta någons egendom.

Sambolagen är inte ett krav att följa, det går utmärkt att gå efter verkliga förhållanden dvs om den ene partner äger den själv och anpassa sig efter det.

Rätt mig gärna angående lånebiten om jag har fel.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
BirgitS
Darth Peter skrev:
Det stämmer.
Ägandet skrevs över på banken.
Jag tog över alla lån.
Ändrades lagfarten?
Gjordes det en bodelning inom äktenskapet, skrev äktenskapsförord etc.?
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Lagfarten är på mig.
Bodelning gjordes "upp i godo" inga papper, förut dom på huset skrevs.
När vi valde att flytta ihop igen, så skrev vi inte tillbaka huset på min fru igen. För att skydda boendet vid hennes eventuella bortgång. Hon har en dotter sen tidigare. Detta gjordes på inrådan av juristen.
 
Är inte riktigt med. Ni är fortfarande gifta? Huset är inte skrivet som din enskilda egendom?

För i så fall så är fastigheten "giftorättsgods", och då spelar det ingen roll hur ägandet ser ut vid en skilsmässa eller vid ett dödsfall.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Huset är enbart ditt, men din fru har rätt till halva nettovärdet, dvs hälften av
(värdet) - (lån) - (latent reavinst) - (fiktivt mäklararvode)
Det enda problemet är att värdet ska vara det som gällde dagen så skilsmässoansökan lämnades in. Om huset säljs innan bodelningen är klar bör man kunna komma överens om att köpeskillingen används som värde.

Skillnaden mot när ni ägde huset gemensamt är att hon nu inte kan kräva att få lösa ut dig ur huset. Du har rätt att lösa ut henne och bo kvar, om du har råd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.