Som framgår av annan tråd här är det skilsmässa på g, och jag vill ta över både hus och lån. En bodelning måste då upprättas, och denna vill Lantmäteriet ta del av för att acceptera att jag tar över huset till 100%.

Men det känns lätt olustigt att delge Lantmäteriet info om alla våra tillgångar och skulder, enskilda såväl som gemensamma. Vad har de med mitt aktieinnehav (t ex) att göra, det är ju inte relevant för husägandet? Blir det dessutom en offentlig handling när Lantmäteriet diariefört bodelningen?

Så min fråga är - vad måste man absolut ta med i en bodelning, och vad kan man hålla för sig själv? Kan man t ex skriva två st, en som bara berör husets skulder och tillgångar som man lämnar till Lantmäteriet, och en annan som är mellan oss två och banken (som givetvis också är underskriven) som är komplett?
 
Det går att skriva en "partiell bodelning" där det specas att den ene ska ha fastigheten och inget ytterligare. Det räcker med typ tre rader text. Dock krävs bevittning av två personer. Sedan tar ni allt det andra i det stora bodelningsavtalet.
 
Allt som inte är enskild egendom måste vara med i bodelningen men man måste inte ha med alla detaljer i bodelningsavtalet. Man kan tex skriva "Lösöre" och belopp utan att i avtalet specificera exakt vilket lösöre.

Ett bodelningsavtal behöver för övrigt inte bevittnas. Inte ens om det ska användas för att söka lagfart.
 
Eld har rätt om bevittning, jag blandade ihop med äktenskapsförord.
 
Vargklo skrev:
Eld har rätt om bevittning, jag blandade ihop med äktenskapsförord.
Numera behöver äktenskapsförord ej bevittnas.
 
Du lär hitta den information du söker här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.