Hej,

Jag har separerat nyligt, och bor kvar i det gemensamma huset. Huset ska säljas framöver, men jag har lagt in en större mängd eget kapital som jag vill ha tillbaka innan resterande eventuell vinst ska delas. Inget avtal har skrivits om detta, jag har lagt in pengar löpande i klumpsummor när jag ärvt. Jag tror inte vi kommer bråka om det, men jag vill ju ha det skriftligt att jag får igen det jag lagt in utöver det vi gemensamt betalat på lånen.

Hur reglerar jag det enklast i ett bodelningsavtal?
 
Kontakta en jurist...
 
Rent juridiskt har du inte rätt till något extra. Samtidigt kan ni dela precis som ni vill om ni är överens. Men då behövs det ingen skriftlig motivering. Ni fördelar bara tillgångarna som ni vill och båda accepterar fördelningen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Tyvärr så får du förlita dig på ditt ex-välvilja här. Att enskilt kontakta en jurist och slänga fram en bodelning som är väldigt fördelaktig för dig kan nog kännas rätt fientligt om ni inte pratat om det innan.

Försök komma överens utan att blanda in en jurist.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Om vi antar (baserat på frågan) att huset är inköpt för ert gemensamma boende (inte ett hus som en av er redan ägde innan ni blev ett par).

Så gäller ju rent formellt att ni skall dela värdet av boendet 50/50, oavsett vem som har lagt mer eller mindre vid köpet och senare.

Men om ni kommer överens, så står det er helt fritt att komma överens om att ni skall få ut era respektive insatser, innan ni delar på resten.

Det är lätt att man i ett sådant läge stirrar sig blind på "jag betalade in 200 000 ärvda pengar som minskade lånet". Det är då risk att man missar om den andre kanske har betalat in mer av de månatliga kostnaderna. Eller på annat sätt bidragit mer till det gemensamma livet. Är man inte lyhörd för sådana signaler ökar risken att det blir en värre konflikt. Och som sagt det är rent frivilligt att dela på annat sätt än 50/50.

Om tanken är att huset skall säljas, inte tas över av någon av er, så borde det gå att använda ngn standardmall för bodelningsavtal där ni skriver in ngt i stil med att A skall få ut 300 000, B skall få ut 100 000, och resten delas. Jag har dock aldrig sett hur ett sådant avtal brukar vara formulerat.

I fall där en skall ta över blir det genast mer komplicerat.
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.