Hej,

Jag och min maka står inför en skilsmässa. Vi äger tillsammans en villa som vi köpte 1 December 2010. I besiktningsprotokollet från då finns diverse fel och brister, som vi var medvetna om. Bland annat:

* Badrum (kakel som lossnar)

Ska säga att badrummet är helkaklat. Därför har vi tvingats använda duschen i källaren.

Dräneringen runt huset, då det visar sig fukt och mögel i garaget. På pekades även risken med att det bör dräneras om runt huset.

Då tanken är att jag skall behålla huset undrar jag om dessa kostnader räknas in vid bodelning. Eftersom jag själv nu kommer få stå för renovering av badrummet samt dräneringen.

Det har inte gjorts några förbättringar eller renoveringar med huset sedan vi köpte det.
Om det tas hänsyn till: Hur räknar man? Vem tar man kontakt med som beräknar hur stora dessa kostnader blir?
 
Du kan ju knappast få dra av det från frugan, då ni inte gjort nåt åt det och värdet på huset har ju inte sjunkit, no köpte det medvetna om felen, då kan du inte dra av ett par hundra tusen i bodelningen, känns riktigt taskigt
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Om ni inte har gjort något värdehöjande på huset (renoverat osv.) borde ju huset vara värt lika mycket som när ni köpte det . Att du ska renovera o kosta på huset efter skilsmässan kan ju inte räknas in nu.:confused:
 
Nja, att dra av renoveringarna från värdet skulle jag inte gå med på. Däremot kan det ju vara så att värdet är ett annat än vad ni köpte för. En eventuell värdeökning borde hon få ta del av. Pss borde hon vara med och ta en värdeminskning - den borde du inte ta själv. Låt värdera det och kom överens om vilket värde ni skall räkna med idag.
 
Precis, ta in en värderingsman eller mäklare som gör en värdering av marknadspriset och hantera det sedan som övrigt giftorättsgods. Vad ni köpte huset för eller i vilket skick det är i är inte intressant för bodelningen.
 
Tjena!
Jag har precis gjort exakt samma grej, men som sambo. Huset var i "sämre" skick än när vi flyttade in, vi hade rivit ur badrummet efter ett läckage och det var under renovering.

Vi var helt enkelt överens om att jag tar över skulder och huset som det stod idag. Jag skrev bodelningen själv och slapp därmed bankens kostnad för det, som skulle ha kostat nästan 10000kr. Se till att skriv bodelningen medans ni är överens, sen kan det bli lite konflikter i efterhand, så bäst att ha det klart så fort som möjligt.

Vi bedömde att värdeförändringen snarare var neråt och därmed inte lönt att värdera och krångla.
Skulle tro att vi sparade ca 15000kr i slutändan på att jag bara tog över rakt av. Hon fick ta det möblemang och prylar hon önskade samt att hon fick ta en bil som vi köpt nyligen(10000kr).

Sen TS, det enda som är intressant är vad huset är värt, om ni sen är överens om att ni inte gjort nåt och att det troligen inte stigit speciellt mycket i värde under den korta tid ni haft huset så är det en annan sak, krångla inte till det för mycket.
 
Redigerat:
xdigger skrev:
Tjena!
Jag har precis gjort exakt samma grej, men som sambo. Huset var i "sämre" skick än när vi flyttade in, vi hade rivit ur badrummet efter ett läckage och det var under renovering.

Vi var helt enkelt överens om att jag tar över skulder och huset som det stod idag. Jag skrev bodelningen själv och slapp därmed bankens kostnad för det, som skulle ha kostat nästan 10000kr. Se till att skriv bodelningen medans ni är överens, sen kan det bli lite konflikter i efterhand, så bäst att ha det klart så fort som möjligt.

Vi bedömde att värdeförändringen snarare var neråt och därmed inte lönt att värdera och krångla.
Skulle tro att vi sparade ca 15000kr i slutändan på att jag bara tog över rakt av. Hon fick ta det möblemang och prylar hon önskade samt att hon fick ta en bil som vi köpt nyligen(10000kr).

Sen TS, det enda som är intressant är vad huset är värt, om ni sen är överens om att ni inte gjort nåt och att det troligen inte stigit speciellt mycket i värde under den korta tid ni haft huset så är det en annan sak, krångla inte till det för mycket.
Även en värdeminskning skall delas. Anta att du tar över nu med rivna badrum och sedan av någon anledning måste sälja. Om du då tagit över men värderat för högt förlorar du pengar medan den som flyttat ut går skadefri.
 
Tjena!
Njae, sanning med modifikation, så fort badrummet är klart så är förmodligen huset mer värt(snart där) än vad det är belånat. Jag räknade med att huset var värt kanske tio tusen mindre pga att badrummet var rivet, det var från 50-talet och inte värt nåt ändå. Vi räknade i alla fall inte med att huset hade stigit nåt speciellt även om det kanske har stigit någon krona med lite förbättringsåtgärder här och där. Vi var helt överens om detta och sambon tyckte att hon satte mig i knipa pga att hon flyttade, och så kan man kanske se det även om inte jag gör det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.