Hej,

Ska bocka lite 12 mm armering till växthus i april och fick ett antikt bockverktyg av svärfar som han I sin tur fått av en äldre smed som är avliden sen många år.

Vi har lyckats göra välvda böjar men på något sätt känns det som att den ska fungera till 90 graders också?

Skruven under handtaget skjuter bara vilket gör att böjda radier blir skarpare.

1. De två mathållen högst upp på bild 1, vad gör de? En sitter på rörliga delen i mitten och en på den fasta delen.
2. Kantiga mothållet får vi inget tryck på med armeringsjärnet. Manuellt visst men man kan ju knappt böja 12 mm...

MvH Joakim
 
  • En hand pekar på ett gammalt bockverktyg för armeringsjärn på ett betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Antikt bockverktyg för armering med olika formade mothåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Antikt bockverktyg för armeringsjärn med skruv och mothåll, används för böjning av metall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handtaget och skruven på ett orange och svart, antikt armeringsbockverktyg, använd för att böja 12 mm armeringsjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inte skruven under handtaget till för att dra åt och skapa tryck med det kantiga mothållet? Det ser även ut som om man kan vända på det för att få annan vinkel?
 
J Jensa86 skrev:
Är inte skruven under handtaget till för att dra åt och skapa tryck med det kantiga mothållet? Det ser även ut som om man kan vända på det för att få annan vinkel?
Hej,

Röda biten trycks med skruven uppåt. Så man kan bara få runda radier med originalmonteringen.

Jag tror och ska kolla när jag kommer hem, att man kan byta ut det kantiga anhållet mot den runda som sitter i veven nu. Dock har veven då ingen funktion och man måste skruva på skruven för att göra bockningen.

De blålila anhållen är för att kunna göra flera bockar tror jag... dvs först gör man första och lägger det i anhållet ovan och sen gör man nästa.
 
JoakimSwe JoakimSwe skrev:
Hej,

Röda biten trycks med skruven uppåt. Så man kan bara få runda radier med originalmonteringen.

Jag tror och ska kolla när jag kommer hem, att man kan byta ut det kantiga anhållet mot den runda som sitter i veven nu. Dock har veven då ingen funktion och man måste skruva på skruven för att göra bockningen.

De blålila anhållen är för att kunna göra flera bockar tror jag... dvs först gör man första och lägger det i anhållet ovan och sen gör man nästa.
 
  • Metallverktyg med markerade områden i grönt och blått, och röda pilar som pekar på specifika delar, med en hand som pekar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
12mm armering är rätt grovt. Tror det blir tufft att böja det med så kort handtag.

Men behöver du 12mm? Är det inga extrema laster på voterna skulle jag säga att 10, även 8mm räcker.
 
R Robert-san01 skrev:
12mm armering är rätt grovt. Tror det blir tufft att böja det med så kort handtag.

Men behöver du 12mm? Är det inga extrema laster på voterna skulle jag säga att 10, även 8mm räcker.
Ska bygga en växthusmur på 80 cm av 95 mm Leca Block 95 (Webers) och tänkte sticka upp 60 st 12 mm, ett i vardera hål (var 25:e cm). Så ja, det kanske är lite väl overkill. I hörnorna möjligen :)
 
JoakimSwe JoakimSwe skrev:
Ska bygga en växthusmur på 80 cm av 95 mm Leca Block 95 (Webers) och tänkte sticka upp 60 st 12 mm, ett i vardera hål (var 25:e cm). Så ja, det kanske är lite väl overkill. I hörnorna möjligen :)
Jag knäckte några 12mm när jag byggde poolen. La full längd mellan två pallar och använde hela längden som hävstång. Böjde i två omgångar för att få en lite snävare böj. Kapade sedan av den längd jag skulle ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.