T
Hej,
Jag behöver vika kanterna på en perforerad aluminiumplåt så man inte kan skära sig.
(alltså vika runt 180 grader)
Hade tänkt denna byggmax-plåt:
https://www.byggmax.se/hålplåt-aluminium-silver-250x500x08mm-p208213
Någon som vet om det går eller kan tipsa annan mer lämplig plåt?

Ska vara till ett värmeskydd på en MC som är lätt att komma åt så kanterna måste vara fria från vassa kanter.

Kanske detta är enklare att ha med att göra?
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...6cqDxjSem3EYBuv85ut4L7_SK53ErUAsaApyjEALw_wcB
 
Ska du ha de snyggt så kör förbi en mekanisk verkstad.
Vill du bara ha de okej så kan man vika mot en metallkant och sen pressa ner med en träregel
 
Åsa Lund
Går det inte att sätta list på kanten? Tänker karosserilist eller liknande
 
Hur då går? Har man rätt verktyg så går det att bocka vilken plåt som helst typ. Den med hål i är nog så mjuk att man kan göra det med nå improviserat verktyg. Två vinkeljärn mot varann i ett skruvstycke typ och den bara trycka med handen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
T
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Går det inte att sätta list på kanten? Tänker karosserilist eller liknande
En kantlist tror jag inte går för det kommer bli varmt som sjutton.
 
T
S Stefan1972 skrev:
Hur då går? Har man rätt verktyg så går det att bocka vilken plåt som helst typ. Den med hål i är nog så mjuk att man kan göra det med nå improviserat verktyg. Två vinkeljärn mot varann i ett skruvstycke typ och den bara trycka med handen.
Fråga är väl om aluminiumplåten ryker av eller om den tål såpass skarp bockning.
Det var egentligen det som fick mig tänka på stålplåten från biltema..
 
En gång brukar alu tillåta att bockas snyggt
 
  • Gilla
turbo100
  • Laddar…
T
A Alexn72 skrev:
En gång brukar alu tillåta att bockas snyggt
Jag köper en plåt och testar - det är ingen altartavla men viss prydnad vill man ju ha.
Hörnen får jag väl runda av med vinkelslip på något vis
 
Grada av hörnen kan du göra med kniv
 
  • Gilla
turbo100
  • Laddar…
T turbo100 skrev:
Hej,
Jag behöver vika kanterna på en perforerad aluminiumplåt så man inte kan skära sig.
(alltså vika runt 180 grader)
Hade tänkt denna byggmax-plåt:
[länk]
Någon som vet om det går eller kan tipsa annan mer lämplig plåt?

Ska vara till ett värmeskydd på en MC som är lätt att komma åt så kanterna måste vara fria från vassa kanter.

Kanske detta är enklare att ha med att göra?
[länk]
Hej
Perfoplåt är generellt mycket enkel att bocka. Jag har bockat det mönstret (i maskin) och tycker att det blev bäst när man la bocken rätt över hålen. Snyggast slutresutlat också. Tänk på att alla aluminiumsorter inte är lättbockningsbara, den legering som rekommenderas vid bockning heter 1050. Vissa legeringar får kraftiga (minns inte vad det heter) vita utsträckningsmärken, vid bockning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.