Har, som branschreglerna säger, inkommande vatten i badrummet 60 mm från väggen och blir därför tvungen att bocka rören för att få dom närmare väggen och sedan kunna dra dom längs väggen.

Mina fråga är nu om det finns några bra tips att få fram denna S-bockning lätt och fint och dessutom få det exakt likadant på de båda rören(c/c 40)?

Det är en väggbricka och kromade kopparrör 12 mm.
 
Du måste ha en bocknyckel, annars är det omöjligt
 
Jag bockade över en vinflaska en gång, men det är nog inte riktigt fackmannamässigt.
 
  • Gilla
bonkeman och 1 till
  • Laddar…
Bra verktyg, mäta noga, talang och/eller erfarenhet är det som gäller.
En nybörjare bör ha några extra rörbitar att öva på innan han/hon kör "skarpt".
 
Finns att köpa detta verktyg på Hornbach förr 200-300 spänn!
 
Under sommaren så gjorde jag lite rördragning under diskbänken med 12 mm kromade rör. Jag köpte rörbockare + kopplingar på Biltema (nära och bekvämt), väl medveten om att kvaliteten kanske inte är den bästa. Mitt tips:
- Testa först på några rörstumpar, vid ett tillfälle plattades röret för mycket
- Ev kanske det går bättre om man såpar/smörjer röret, men det testade jag aldrig
- Jag bockade max 90 grad, undvek S-bockning där måttet var kritiskt, jag använde istället vinkelkopplingar

Det var nog första gången jag bockade rör men mirakulöst nog så fick jag läckage i endast en skarv av 15- 18 möjliga
 
ullet
Det brukar finnas färdigbockade rör med s-bockning att köpa, har sett det på bla Jula. Säkert dyrare men kanske inte jämför med att köpa ett bockverktyg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.