Hur gör man egentligen för att bocka ett rör som skall korsa ett annat? Jag tänker mig en returledning från en radiator som skall över en tilloppet för att anslutas med en T-koppling.

Först tänkte jag att man bara böjer en krok men man måste ju åt andra hållet först.
 
Jag är inte helt säker på hur du menar... är det nått i denna stil?
I så fall kan man köpa färdigbockade rör. (Bilden stulen från Biltema)
 
  • Färdigbockade rör och rördelar monterade på vit kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis så! Dock är ju lite av charmen att göra det själv. Speciellt då jag precis fick hem min nya rörbock :)
 
Jag har åstadkommit en liknande böj genom att först bocka åt "andra" hållet för att få till den första svängen och sedan bocka åt rätt håll en bit bort.

Det svåra är att veta hur långt ifrån varandra bockpunkterna ska vara för att böjen ska bli fin, men det är väldigt verktygsberoende så det enkla rådet är att offra lite rör och testa :)

Edit:
Alltså en 90 gradersböj som kommer efter en 45 gradersböj åt andra hållet- (Eller tvärt om beroende på hur man ser före och efter)

Edit2: Tja, eller 70/35 grader eller vad man nu vill ha.. :)
 
Böjt kopparrör på sliten arbetsbänk, verktygsfel har markerats med svart penna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första försöket gick inte alls

Böjd kopparrör i en skruvstycke bredvid en trasig rörskärare efter flera försök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra försöket...

Böjda kopparör i olika stadier av ett byggprojekt, monterade på en sliten arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sjätte försöket blev något som kanske skulle kunna fungera

Dock började testen men att trissan på rörskäraren lossnade. Efter jag lagat det gick spännskruven i den samma sönder. Morr, vad trött man blir på billigt skit!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.