Bronken
Hej, skulle behöva böja till lite plåt (lite längre längder - ca 2m).

Finns det något helt ok "hemmaknep" för att få en hyfsat snygg bockning utan en bockningsmaskin?
Tex med hjälp av brädor och tvingar eller liknande?

Det behöver inte bli jättesnyggt utan i detta fall är det mer funktion.
 
Som du säger, brädor och tvingar är billigast. Långa vinklare järn blir snyggare men är rätt dyrt.

kolla vad lokala plåtisen tar för att knäcka till dina plåtar. Är det enkelt kanske en peng till kaffekassan eller en påse bullar räcker.
 
Bronken
Inga problem egentligen, jag har bra kontakt med "min" plåtis men när det behöver exprimenteras med plåten känner jag att jag vill veta hur jag viill ha det när man väl ber honom. Inga överpriser, men gratis har det aldrig blivit :).
Kan man ibland lösa det enkelt själv (med reservation för snyggheten) så är det ju, om inte annat, rätt kul.

Har du testat själv - med brädor o tving? I så fall ... något speciellt man ska tänka på?
 
Tvingar och brädor kommer man långt med. Planhyvlade ekbrädor ger mycket bättre resultat än vanligt granvirke. Om det bara är i experimentsyfte är det lättare att bocka kopparplåt än t.ex. plåisol.
 
  • Gilla
MagnusMy
  • Laddar…
Två vinkeljärn i skruvstädet brukar funkar bra om det inte är för långa utstick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.