Köpte ett hus för 3-4 år sedan via sen stor mäklarfirma.
Det har visat sig nu efter lite efterforskningar att del av huset är inte boarea utan biarea / "varmförråd".
När jag köpte huset stod det klart och tydligt att det var boarea och inget annat.
Pratat med mäklare som är mötesgående och förstår mitt problem.

Oavsett om det är mäklare eller säljare som har gjort fel, vad kan ja förvänta mig?
Hur ska man gå till väga för att få bäst resultat?

Det rör sig om ca 30 m2 som försvann över en natt...q(;^;)p
 
Utan att vara helt på det säkra men det ligger väl inom undersökningsplikten. Inget som är så svårt att mäta upp själv för den delen heller.
 
Dr Snuggles skrev:
Det rör sig om ca 30 m2 som försvann över en natt...q(;^;)p
På vilket sätt menar du att du lider av det?
 
Där behöve man nog lite mer detaljer för att förstå hur problemet ser ut. Är det ex. så att ytan ha fel standard (ex. lågt i tak) för att kallas boyta, eller är det biyta som utan bygglov byggts om till boyta?

Dvs vad är problemet, är det yta med för låg standard så borde du ha sett det själv, eller saknas bygglov för ex. ett garage som blivit vardagsrum?
 
O
Känns inte som du kan förvänta dig speciellt mycket, framför allt inte så här långt efteråt. Och glöm inte att din undersökningsplikt är väldigt stor.
Och det ända som förändras egentligen är kvm priset. eftersom du hade kanske köpt huset ändå för samma pris.

Men enligt mig.... GLÖM detta....

Men vad är problemet?
 
Ok, Var inte riktigt tydlig med mitt problem. För att gör en lång historia kort.

Köpte huset för några år sedan med ny inreddvind.
Det står klart och tydligt i objektbeskrivningen att vinden är ca 30 m2 boarea.

Satt för några dagar sedan och bläddrade igenom gamla pärmar. Hittade bygglovet för vinden och lusläste det där jag såg att det fanns en notering i bygglovet som lyder. "Vinden för ej användas som bostad, endast förråd"

Så där står jag nu med ett hus med inredd vind som inte får användas som bostad. Hänger ni med?

Pratat med mäklaren som förstår mitt problem och ska återkomma.
Hur skulle ni gått vidare? Vad kan jag göra?

Tacksam för svar/förslag.
 
Det där är en väldigt vanlig variant på svartbygge. Det finns åtskilliga husmodeller som har sålts med hela panoramafönster som vindsfönster till en förrådsvind, tom med inbyggd balkong till "förrådsvinden". Allt givetvis med tanke på att förrådsvinden skall inredas så fort huset har slutbesiktigats.

I princip så innebär det att vinden är ett svartbygge.

Som problem sett så bör det ju bara bli ett problem den dag du vill sälja, och då vara lite ärligare än den som sålde till dig.

Du bör i princip fortfarande kunna kalla det för boyta, men vara tydligt med att bygglov saknas för vinden. problemet är ju inte att ytan i huset som rent kvalitativt är beboelig är för liten, det är bygglov som saknas för en del av ytan.

Det är fullt möjligt att den som inrett vinden varit helt omedveten som att det krävdes bygglov, som dessutom skulle ha nekats om han sökt.
 
Redigerat:
H
Vänta i 10 år sedan är det bekymret borta.
 
O
Du skulle ha sett detta vid din inspektion av byggnaden du gjorde när du köpte den. Du kan använda vinden, men det är ett svartbygge. Det är inte farligt att vara där, det är bara kommunen som inte vill ha inredd vind. och som sagt, problemet kommer den dagen du säljer, men troligtvis så gör du ingen förlust eftersom du fortfarande kan använda vinden som bostad (men det är ett förråd, inrett som bostad...)
 
Dr Snuggles skrev:
Ok, Var inte riktigt tydlig med mitt problem. För att gör en lång historia kort.

Köpte huset för några år sedan med ny inreddvind.
Det står klart och tydligt i objektbeskrivningen att vinden är ca 30 m2 boarea.

Satt för några dagar sedan och bläddrade igenom gamla pärmar. Hittade bygglovet för vinden och lusläste det där jag såg att det fanns en notering i bygglovet som lyder. "Vinden för ej användas som bostad, endast förråd"

Så där står jag nu med ett hus med inredd vind som inte får användas som bostad. Hänger ni med?

Pratat med mäklaren som förstår mitt problem och ska återkomma.
Hur skulle ni gått vidare? Vad kan jag göra?

Tacksam för svar/förslag.
Rent juridiskt är det klurigt tror jag.
Dolt fel är det ju inte edftersom det står angivet i bygglovet (=du kunde mkt lätt ha kollat upp detta) !

Däremot är det ju lite falsk marknadsföring.
I 1a hand borde du nog vända dig mot mäklaren som ju har skrivit fel. sen är det möjligt att denne har ngn klausul om att "uppgifterna enligt säljaren" eller liknande, då kan du vända dig till säljaren.

Skulle båda neka dig till ngn som helst ersättning så tror jag tyvärr dock det är kört att gå vidare - lär knappast vara värt tiden och pengarna för den lilla chansen att få rätt...
Men skulle du ändå vilja det så är nog 1000 kr för 1h hos en jurist bra spenderade pengar...

/K
 
Nanny Fine
Som någon tidigare antytt här så får du möjligen rätt i sak om du driver frågan vidare, men blir utan ersättning eftersom det är svårt att visa att du lidit ekonomisk skada. Antagligen hade huset kostat lika mycket att köpa även om ytan varit korrekt angiven....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.