Försöker räkna ut hur stor boarean skulle bli om man inredde vinden på ett hus som har en boarea på ca 79 kvm 7,5 meter brett och 10,5 meter långt (exkl ytterväggar) och har en takvinkel på 45 garder.

Jag får det till att kattvindarna tillsammans skulle utgöra ca 4 meter av bredden på vinden och att ytan med över 1,9 meter i takhöjd skulle bli ca 3,5 meter. Något som skulle ge ungefär 37 kvm boyta. Verkar lite. Kan det stämma?
 
  • Gilla
tomson
  • Laddar…
Ja, 10,5x3,5 blir ca 37.... Eller undrar du hur långt ut det blir 1,9m i takhöjd?
 
Beräkningen stämmer väl rimligt bra om du inte tar hänsyn till isoleringstjockleken i taket. Eller tjockleken på taket givet av takstolarnas dimension. Jag antar att bredden 7,5 m är utvändigt?

Om vi räknar på 250mm tjocklek i taket, så blir det ytterligare ca 70 cm som försvinner på kattvindar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fjojtmehmet
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag antar att bredden 7,5 m är utvändigt?
P pwb skrev:
7,5 meter brett och 10,5 meter långt (exkl ytterväggar)
 
När man mäter boyta enligt taxeringsvärdet ska man mäta ett visst avstånd ut från den höjd där det är 190 cm i takhöjd. I vårt fall blir det ut till 120 cm takhöjd, men jag är inte helt hundra på om vi har 45% vinkel. Var väggarna mot kattvinden sitter spelar ingen roll.

Beräkning enligt KoW:s exempel.
 
Har ni 45 grader idag och vill inreda vinden eller en lägre takvinkel? Om du funderar på att höja takvinkeln för att kunna inreda vinden men har ett max på hur hög byggnaden får vara enligt detaljplan så behövs de yttre måtten på huset för att kunna räkna ut vad innermåtten blir. Man mäter bygghöjden där långsidans vägg bryter igenom taket (luddigt förklarat kanske) och då räknar du med takets överhäng i bredden av huset.

Om jag har förstått dig rätt så kan du skriva yttermått bredd, max byggnadshöjd, nuvarande höjd från mark (genomsnitt om marken lutar) till underkant var takstolarna börjar så kan jag prova att göra en skiss i Cad för att få fram alla mått.

Om jag har missförstått så kan du ignorera mitt inlägg :)
 
  • Gilla
pwb
  • Laddar…
O Exsicco skrev:
Har ni 45 grader idag och vill inreda vinden eller en lägre takvinkel? Om du funderar på att höja takvinkeln för att kunna inreda vinden men har ett max på hur hög byggnaden får vara enligt detaljplan så behövs de yttre måtten på huset för att kunna räkna ut vad innermåtten blir. Man mäter bygghöjden där långsidans vägg bryter igenom taket (luddigt förklarat kanske) och då räknar du med takets överhäng i bredden av huset.

Om jag har förstått dig rätt så kan du skriva yttermått bredd, max byggnadshöjd, nuvarande höjd från mark (genomsnitt om marken lutar) till underkant var takstolarna börjar så kan jag prova att göra en skiss i Cad för att få fram alla mått.

Om jag har missförstått så kan du ignorera mitt inlägg :)
Jag försöker lista ut hur mycket boyta respektive biyta jag skulle få om jag gjorde ett taklyft på mitt sommarhus. Tyvärr mätte jag inte upp yttermåtten senast jag var där. Måste förstås räkna med isolering m.m. som hempularen nämner. Bra tips - Tack!
 
Det finns en svensk standard för areamätning. Numera har skatteverket anpassat sig till denna, vilket inte var fallet tidigare. Bilden som finns i KnockOnWoods inlägg #4 är korrekt. Är takhöjden i rummet under 190 cm räknas det inte alls. I rum med snedtak där takhöjden i någon del är över 190 mäter man till 190-linjen och ytterligare 60 cm utanför. Detta gäller begreppet boarea. Sedan finns det andra areabegrepp som är betydligt krångligare.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.