Vet inte om det här hamnade under rätt kategori men det kändes närmast.

Vi funderar alltså på att flytta till en släktgård på min sida. Vi kommer behöva göra om en hel del, dock mest estetiskt då el och avlopp och värme och allt sådant är i bra skick och hyfsat nygjort.

Det handlar alltså om att måla om, lägga lite nya golv, göra om kök, eventuellt riva någon vägg på något ställe.

Fick rådet av någon att bo in sig först innan man börjar renovera för att man kan ångra sig annars. Hur har ni gjort? Vad skulle ni göra så här i efterhand?
 
Vi bodde ganska länge med vissa delar som från början kändes som att det skulle göras något åt. Tror det kan vara bra att bo ett tag innan man ändrar på större grejer som flytta väggar etc, eller för den delen innan man gräver bort saker i trädgården, det tar ju ett år innan men sett allt och smakat på alla äpplena om såna finns ;-)

Sen tycker jag personligen att man vänjer sig vid det mesta, även de mest gräsliga tapeterna försvinner i vardagen så inte måste allt fixas på en gång.. men var o en har ju sin ide om vad som är rätt. Släktgård låter ju som att det förpliktigar lite....
 
Ja jag är ju rädd att man har visioner om vad man tror att man vill ha men sen inser man att det kanske inte är så smart ändå. Har fått rådet av folk som totalrenoverat obeboeliga ställen som alltså inte haft något val. De hade uppskattat möjligheten att få känna lite på stället.

Kök och badrum ska vi nog se till att få färdiga innan vi flyttar in. En del golv lägger vi nog också in så det är klart.

Ja visst är det lite speciellt med en släktgård. Vi har dock kommit fram till att det är bättre att vi behåller det i familjen och gör om en del än att vi säljer det till någon annan.
 
Vi började med en del saker omedelbart som vi var säkra på: parkettgolv som var förstört, heltäckningsmattor som behövde rivas ut osv. Sen gjorde vi funktionella utbyten där det inte var så mycket som behövde kännas på som takomläggning, fönsterbyte och indragning av vattenburen värme.

Jag tyckte att det var bra, för under den här tiden så fick vi idéer om hur vi ville använda huset och vilka val vi ville göra. Man (iaf vi) har inte kapacitet över i vardagen till att tänka aktivt på alla rum samtidigt. De rum som blivit bäst är de som vi kunnat fokusera mest på och planera över lite tid.

Samtidigt har det varit jobbigt att bo så länge i ett halvrenoverat hus som vi har gjort. Alla ytskikt var ganska gamla (40+ år...), så det märktes väldigt tydligt vad som var renoverat och inte. Så det är en inte helt lätt avvägning mellan "att bli klar" (med första iterationen) och att känna in sig ordentligt i huset.

Men ska man hamna för långt på ena sidan om den avvägningen så tycker jag nog att man hellre ska skynda långsamt. Det är dyrt (både i pengar och energi) att göra om mycket.
 
När vi flyttade till vår lägenhet var vi helt säkra på att vi skulle renovera badrummet bums, för det var väldigt sunkigt. Efter att ha bott någon månad insåg vi att köket var oanvändbart, medan badrummet inte var så illa. Givetvis gjorde vi därför rummen i omvänd ordning mot vad vi tidigare trott.
 
Bor man in sig är risken stor att man aldrig kommer sig för att göra något, iaf fungerar jag så.

Så mitt tips är att fixa så mycket som möjligt så tidigt som möjligt. Flytta inte in i hela huset utan låt minst en del vara omöblerat och därmed lättrenoverat. Fixa klart det, och flytta in där, och ta då och töm där ni var nyss och renovera där osv.
 
Skönt o bo in sig! Jag stressade i början med o måla o tapetsera och summan av kardemumman är att köket har jag bytt golv i 2gånger och hallen blivit ommålad och omtapetserat 2gånger på 3år.

Nu tar vi det lite lugnare och planerar och tänker innan vi sätter tänderna i något nytt.
Sen är det av ekonomiska själ också eftersom vi inte vill låna en krona till något.
 
Om det känns behövligt fixa sovrum och gärna annat rum, där ni vistas mest med nya ytskikt innan ni flyttar in. Lite krångligt att behöva flytta en stor dubbelsäng för att tapetsera, måla tak och byta golv. Och kan kännas skönt att något är klart vid inflyttningen. Kök, badrum och tvättrum kan ni ta senare, om inte behovet är nödvändigt just nu.
 
Vi renoverade vårt kök i lägenheten medan vi bodde här. Det var nog det värsta jag har varit med om. Fy usch och blä. Det var verkligen pest. Så kök och badrum vill jag helst ha färdigt. Vårt eget sovrum är ju också lämpligt.
 
Jag skulle aldrig fixa att bo i bostaden under renovering. Bättre att äga dubbelt under renoveringsperioden. Så har vi gjort. Största nackdelen är ju att man måste ta sig mellan bostäderna när man ska renovera
 
Om man inte bor in sig tenderar det att bli mängder av beslut på en gång (planlösningar, materialval, färgval osv) och då blir alltid några sådana som man ångrar.

Om man bor in sig blir alla moment jobbigare. Möbler måste flyttas, kartonger packas upp och packas om och hela renoveringen tar mycket längre tid (och blir kanske därför dyrare och jobbigare)

Bara att välja :)
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Vi renoverade alla ytskikt, kök och badrum nästan direkt. Inget har ångrats. Andra saker, som planering av källare, trädgård, altan, uteplatser - ja det har kommit successivt. Även våra planer med hur vi skall bygga om hallen, suger vi på fortfarande. Men vilken färg man väljer på väggen, och vilket märke man har på köket - det är ju en fråga om smak, hur "bor" man in det?
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden och 1 till
  • Laddar…
Hej
Vi bodde in oss och har sedan renoverat ett rum i taget. Om det inte år en ren ruin skulle jag nog göra likadant igen.
+ Efter att ha bott ett tag ser man vad som fungerar och inte i planlösningar, vissa "drömprojekt" har aldrig blivit av då man sett vad som fungerat och inte.andra saker har ändrats för att man efter ett tag insett vad som inte fungerat
+Man kan ta pauser och ta renoveringen i den takt man orkar och har råd till. gör ett rum i taget och gör klart.
- Troligen lite dyrare totalt, fler småinköp och fler små hantverkarjobb.
 
Urban J A skrev:
Hej
Vi bodde in oss och har sedan renoverat ett rum i taget. Om det inte år en ren ruin skulle jag nog göra likadant igen.
+ Efter att ha bott ett tag ser man vad som fungerar och inte i planlösningar, vissa "drömprojekt" har aldrig blivit av då man sett vad som fungerat och inte.andra saker har ändrats för att man efter ett tag insett vad som inte fungerat
+Man kan ta pauser och ta renoveringen i den takt man orkar och har råd till. gör ett rum i taget och gör klart.
- Troligen lite dyrare totalt, fler småinköp och fler små hantverkarjobb.
Och inte att förglömma:
- Du bor lång tid i ett renoveringsprojekt, där ett rum hela tiden är avstängt och dammar, fönster byts medan ni bor hemma mm. Visst har det både för och nackdelar med långsam renovering, men just den punkt var blytung för oss. Vi ville inte leva mitt i en renovering, för hela familjens skull.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
jag håller med elpaco. Att måla om väggar och byta golv behöver man inte känna efter :). Men ...man ska helst bo in sej innan man river ut väggar och ändrar planlösningar eftersom det är stora ändringar och dyra att ångra.

Värsta skador kan man orsaka i trädgården när man startar motorsågen och kalhugger vilt omkring :). Det tar många år att anlägga en trädgård men det räcker en eftermiddag med sågen att helt förstöra den. Man fäller ett träd som gav skugga och sen får man köpa en parasoll i stället :). Jag tycker det är trevligt med lövträd vid huset som släpper genom ljuset under mörka årstider och ger skuggan när solen gasar på .
gaia
 
  • Gilla
Mattias_Edeslatt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.