Hej på er alla.
Det jag nu vill skriva om kommer säkert inte gillas av många (alla?).
Det jag vill påtala är att det är inte en "dans på rosor" att bo i småhus.
Hur många är vi inte som tror att flytta till villa med egen "täppa" så kommer vi att leva/bo bra?
Det är nämnligen såhär att bo i hus är INTE för alla.
Vad menar jag då med det?
Jo,man måste (nästan) kunna allt!
Det uppkommer problem hela tiden,och är man då tvungen att begära hjälp med det, och vad det kan innebära (oftast blir problemen större)t.ex p.g.a våra eminenta bröder från öst(sök på forumet!).
Det är då man förstår att bo i hus kan få tillvaron att bli fruktansvärd.
Jag tycker (tror) att är man novis inom det hantverksmässiga(heter det så?) så ska man ABSOLUT köpa NYTT hus med alla garantier och ABSOLUT INTE köpa ett hus som kräver stora renoveringar om man vill bo i hus.
INGEN vet (efter att ha läst ALLA inlägg på bygghus) var slutsumman hamnar (garanterat!).
Förlåt ett långt inlägg men detta skrivs i all välmening till er alla som inte förstår hur mycket jobb det bli med hus.
mickekarl (snickare)
 
ok...?
 
mickekarl.... Hur ska man göra då det nya fina huset blir gammalt då ????? flytta , riva bygga nytt ???
Alla hus måste ju renoveras någon gång.
Köpte mitt första hus när jag fyllde 20år och jag är inte snickare , det var ett hus från 1873 och det var inga problem att renovera det. Problemet tror jag är att det är så dyrt att köpa hus och kan bli osäkert med ekonomin (jobb osv.)
Äger numera ett hus som är 100år nyare...inga problem att renovera där heller..:confused:
Det är nog lättare att äga hus idag än när jag köpte på 80talet , numera har vi ju byggahus forum med bra erfarna medlemmar osv... det fanns inget internet när jag var ung.
 
Det är nog mycket jobb och slit oavsett om man köper nytt eller gammalt. Slit o jobb med både tråkiga kostsamma saker som roliga. Tror de flesta här på forumet är väl medvetna om detta och något man ser fram emot. Själv ser jag framemot att gräva ned och gjuta pollare, bygga trädäck, såga träd o ved. Vi bor i sprillans nytt hus och har haft problem med takläckage, pump osv, bara bita i det sura äpplet upp på taket och skotta kolla vinden och när man fått ordning och fixat allt så är/blir man ganska så nöjd på kuppen. Det är en livsstil och motion, glädje, svordomar får man på köpet :)
 
Jag tror nog att det blir vad man gör det till.
Kan man inte finna någon glädje i att renovera, fixa och förbättra så ska man heller inte köpa något som inte är exakt på pricken vad man önskar sig.
Både nu och säg, 10år framåt.

Är man inte praktiskt lagd själv (här menar jag både kunnande och motivation) så får man ställa in sig på:
Att betala vad det kostar att anlita bra hantverkare,
tiden det tar att leta upp bra hantverkare,
och tiden man får vänta innan bra hantverkare har tid att komma.

Edit:
Detta gäller ju oavsett man köper ett nytt hus som fuskats ihop, ett gammalt välbyggt hus, gamla fuskbyggen, eller nya välbyggda hus.
Även om man har garantier så är det ju ingen garanti för att inget ska hända med huset så att säga;-)

Edit2: bra skrivet indianlax, jag håller helt med!
 
Redigerat:
  • Gilla
cecar33 och 1 till
  • Laddar…
Ja det är väl klart att bo i hus inte är för alla..

Sen ser jag att du är från stockholm, det är ju skillnad där då de flesta hus kostar 4 gånger mer än på mindre orter, så då har man lite bättre marginaler att renovera för också..
 
Förstår absolut inte syftet med tråden.
Med samma logik att man inte kan något i början så ska man inte:
- födas
- börja skolan
- börja jobba
- skaffa barn

osv osv

Nej, ingen ska behöva oroa sig för att skaffa hus så länge man inte är blåögd och tror att det är samma sak som att bo i en liten hyresrätt.
 
  • Gilla
cecar33 och 2 till
  • Laddar…
Precis!
Det är exakt det jag menar.
Jag tror att många är väldigt blåögda när dom köper hus och inte förstår att det inte är så väldigt enkelt att fixa(själv eller av något företag) när något går sönder.Kostnaderna kan bli väldigt stora,och ännu större vid reparationer när man anlitar firmor som fuskar.
(Syftet med tråden är att få folk att fundera vad dom ger sej in på när dom köper hus)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.