Hej! Jag har upptäckt att denna blyplåten har sett bättre dagar. Jag har försökt förstå vad man använder nu mera då blyplåt inte är det ballaste man kan ha längre. Wakaflex har jag kollat lite på men vet inte om det är rätt att använda just här. Finns ju rörstosar också men har man det runt skorstensrör? De borde ju iof inte bli varmare där uppe under normal eldning än vad de blir en het sommardag. Sliten blyplåt runt skorstensrör på ett tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Förr i tiden så satta man en blyplåt på skorsstentoppen eller gjöt en krans av betong för att skydda mot väta , enbart för att den inte skulle frysa sönder ..
I dag så plåtskor man den eller sätter en fällbar huv över , fullt normalt . ser att din är plåtskodd ner mot tak och blyet går lite utanför , det gör att takdropp inte går ned mellan plåt och tegel .
Åtgärd för din trasiga topp är att byta den mot en annan täckning som passar
 
Nu vet jag juninte riktigt hur det ser ut där under mer än att jag skymtar lite isoleringsull. Någon murad skorsten är det inte utan rör hela vägen. Men jag ska kika efter någon plåt oavsett material att banka dit.
 
L
Eftersom det ser fyrkantigt ut under plåten på fotot , så antog jag det var en murad skorsten
det är bara att skaffa en ny plåtskoning , men det finns plåt och plåt , prata med en plåtis så vet han vad som är bäst och kanske kan knäcka till en åt dig , då stämmer det med alla mått
 
Plåtisarna på jobbet menar att man klär skorstenen med bly när man eldar med olja. Ämnen vid förbränning av olja fräter inte på bly. Mera info än så har jag inte.

Jag förmodar att du inte eldar med olja idag!?
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
N Nils82 skrev:
Plåtisarna på jobbet menar att man klär skorstenen med bly när man eldar med olja. Ämnen vid förbränning av olja fräter inte på bly. Mera info än så har jag inte.

Jag förmodar att du inte eldar med olja idag!?
Om han skulle elda med olja så måste det sitta ett cortenstålsrör som skorsten , men röret går ju upp en bit över betäckningen , så undra hur det är .
annars är det bly som du säger som gäller för olja , som utvecklar svavel när det brinner
 
Det är en enkel vedkamin som jag eldar med så inga konstigheter. Men jag ska försöka åka förbi en plåtslagare. Tror jag har en bredvid min arbetsplats när jag tänker efter.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Inte alla som har bly längre då man enligt arbetsmiljöverket inte får jobba med det längre.
Men finns en del som inte vet/struntar i det å har bly ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.