IKEA:s kökslådor har som lägsta höjd 83 mm (systemhöjd M enl Blum). Blum har även en lägre låda, 68 mm, systemhöjd N. Den är dock duktigt ovanlig i Sverige...

Någon som vet någon återförsäljare/kökstillverkare som säljer systemhöjd N?
 
Du har väl kollat hos Theofils? Annars har jag en känsla av att IKEA-lådan som är tänkt att sitta under inbyggnadsungnar är lägre än systemhöjd M. Jag har den hemma i köket, kan kolla i kväll.

För övrigt verkar ju det mesta i IKEA-sortimentet vara bytt mot något som ser ut som de vanliga Blum-lådorna men inte är riktigt detsamma (fler plastdelar). När jag var på IKEA Sundsvall förra helgen var dock lådan under inbyggnadsugn fortfarande av den gamla modellen, likaså sockellådorna. Även paketet med tre 30cm-lådor tror jag fanns kvar av gamla typen.
 
Nu har jag kontrollmätt och IKEA-lådan "Låda under ugn med dämpare", 201.086.84, har N-höjd 68mm. (Med reservation för att man håller på att förändra lådornas utförande just nu och möjligen går ifrån Blum.)
 
Det var Theofils som hävdade att den var ovanlig och de hade den inte längre i sortimentet. När jag ringde Blum så var det inga problem!? RIngde till IKEA och de hade ingen susning om systemhöjd N... Får luska lite mer med dem. Annars var Blums tips lokala Härjedalsköks återförsäljaren.

Lådan du nämnde finns på IKEAs sida så den är väl förhoppningsvis kvar i sortimentet. Tackar för hjälpen.
 
Redigerat:
Det som jag är lite lur på är att de nya lådorna i IKEA:s sortiment ser i princip identiska ut och har exakt samma förpackningar och artikelnummer men tycks vara annorlunda (billigare?) konstruerade. När man tittar in i kartongen ser man att låsbeslaget som kopplar lådfronten till insatsen numera är gjord av plast och har andra mått. Det gamla BLUM-beslaget var av metall.

Detaljkonstruktionen har betydelse för mig som byggt om många lådor i köket till specialmått mha adapterbitar från Blum/Theofils.

Bytet tycks ha skett under februari månad.

Om ugnslådan fortfarande är av den "äkta" Blum-kostruktionen (du ser genom plasten på förpackningen om kopplingsbeslaget är av metall) går den lätt att bygga om från 60-bredd till valfri bredd med ett par passbitar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.