Hej! Min 75-åriga pappa har skrivit kontrakt med "några engelsmän som ringde på och ville måla om vindskivorna för 2000 kronor"... Ja, ni har förmodligen läst en handfull liknande berättelser i tidningarna så ni kan gissa hur det ser ut nu. Virke bortrivet, typ 20 kvadratmeter takpannor bortplockade, takpapp skadad osv. Och pappa har betalat 16000 i förskott "för material" som vi inte ser röken av.

Jag har förstås förbjudit honom att ha någonting med skojarna att göra framöver (hur det nu kommer efterlevas) och imorgon tänkte jag fotodokumentera och försöka lappa ihop det hjälpligt tills jag hittar en riktig hantverkare.

Är det något jag ska tänka på? Vi är nog inställda på att säga farväl till pengarna men om det finns någon angreppspunkt vill jag ju åtminstone ge dem en match. Jag vill också se till att de inte sätter sin fot på tomten igen och inte börjar babbla om att de har rätt att rätta till fel osv.

Någon som vet en strategi som varit framgångsrik i liknande fall?
 
Vill bara säga att jag lider med er!
 
Trist. Som du skriver är det viktigt att din pappa inte betalar ännu mer för att de ska fixa vad de ställt till med.
Tror inte kontraktet är värt något eftersom det inte är ett riktigt företag. Pengarna i förskott är nog tyvärr borta.
 
Be skojarna lämna fastigheten annars tillkalla polis.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Lider med er.

När saken är utredd så föreslår jag att du sätter dig ner och talar med far din om hur Sverige ser ut 2016. Ingen vacker syn...
 
Men vad exakt har pappan avtalat med dem?

De här skojarna går ju ofta bara på och river, för att sedan kräva betalt för att återställa. OM det är så det gått till så polisanmäl.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
hempularen skrev:
Men vad exakt har pappan avtalat med dem?

De här skojarna går ju ofta bara på och river, för att sedan kräva betalt för att återställa. OM det är så det gått till så polisanmäl.
Ja, jag funderar på det. Jag ska titta på avtalet imorgon. Polisiärt lär det väl vara svårt att påvisa uppsåt; den "affärsidé" du beskriver kan de formulera som att "det såg mycket värre ut än vi trodde när vi började peta". Pappa har förstås inte fotat, och den mesta kommunikationen har varit muntlig. De hittade det perfekta offret.

Jag är nyfiken på hur de kommer att agera när pengakranen nu stryps. Ingen som har hört något om upplösningen i tidigare liknande fall?
 
Anmäl skadegörelse så att det ärendet redan är aktualiserat hos polisen.
Tala om att inget mer arbete ska utföras och uppdraget är slut. Inget utrymme för diskussion öht. Om ni sätter en fot på tomten så ringer vi polisen direkt.

Om man vill se det formella så har din far obegränsad beslutanderätt över sin egendom. Behöver inte motiveras att förbjuda dem tillträde. Det som är deras rättsliga verktyg är då att begära skadestånd för kontraktsbrott (vilket naturligtvis aldrig kommer ske...)

Det som behövs för att bli lämnad ifred är att det blir tydligt för dem att det inte finns chans att få ut något mer, då är det inte rationellt för dem att fortsätta. Dvs. din far måste kunna stå på sig även när han är ensam.

Därför är ringa polisen strategin bra då man kan komma ur situationen att stå i diskussion med en starkare och manipulativ motpart. Få också din far att förstå att han inte är "otrevlig" utan faktiskt använder en grundläggande lagstadgad rättighet och att det enda han gör är att flytta tvisten till det forum som samhället tillhandahåller för dylika tvister. Blir lättare att vara stark i agerandet då.

"Rätt att rätta fel" gäller om du reklamerar - säger bara vilken metod som ska vara förstahandsalternativ. Ingen självständig rättighet för företaget om du inte bett att få saken åtgärdad.
 
Ring polisen med en gång eftersom dessa typer har en tendens att bli hotfulla. Om polisen är riktigt hjälpsam kanske du kan få hjälp att köra bort dem från fastigheten. Polisen kanske också vet fler som är drabbade och kanske kan ge några tips.

Rent rättsligt skulle de behöva stämma din far för kontraktsbrott. Det blir nog svårt för dem att vinna en sådan rättegång eftersom de fått 16000 och enbart levererar rivning än så länge.
 
Tack för hjälpen! Jag ska göra som ni föreslår och kontakta polisen, om inte annat så för att skojarna ska förstå att vi tagit konflikten till en ny nivå.
 
En kvinna i Holmsund blev kontaktad av så kallade hantverkare, lämna en offert i brevlåda svarade hon.
När hon kommer från jobbet är alla takpannor nedplockade och en del av taket uppbrutet.
Hon ringer polisen, sedan bjuder hon in "hantverkarna" på kaffe och två grips hemma hos kvinnan och den tredje i kvarteret.
Tycker det var kallt av henne.

Protte
 
  • Gilla
fremax och 8 till
  • Laddar…
Nu har vi regnsäkrat taket och polisanmält så nu kan pappa andas ut i alla fall.

Ring polisen med en gång eftersom dessa typer har en tendens att bli hotfulla.
Tydligen var det just det som hade hänt vid ett hus längre upp på gatan där de varit tidigare - de hade hotat med våld rentav, när fastighetsägaren hade brutit "kontraktet".

Samtidigt måste jag säga att det jag såg på taket gav lite dubbla budskap. Det var egentligen inte saboterat, utan det såg mest ut som en avbruten takrenovering. Takpannorna hade de tagit ner och staplat i prydliga högar, och den läkt som de sågat av och brutit bort satt där takpappen onekligen var i sämst skick. Så det var egentligen inga problem att återställa. Hade de verkligen velat jävlas hade de väl slängt ner hela taket på marken.

Men ett är säkert: Det hade blivit riktigt riktigt dyrt, och tagit lång tid, om de hade fått hållas!

Tack än en gång för ert stöd i tråden. Den gav både mig och pappa lite perspektiv.
 
  • Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
Det är därför man ska vara extremt tydlig och signalera styrka i sitt beslut - för att slippa hotfasen. De är rationella och bedömer vilka fall det är lönt att lägga "arbete" på och chansen för att det ska löna sig.

Också därför de inte river allt för brutalt. Det ska ju när polisen utreder gå att skylla på missförstånd om vad som ingick i uppdraget. Att det bortrivna inte var så dåligt som de sade är ju svårt att bevisa i efterhand. Så metoden är preparerad just med syftet att försvåra bevisningen av uppsåtlig skadegörelse.

Är väl därför det är just tak man gärna går på. Lätt att ordna en situation som kräver akut åtgärdande och där riskerna för värre skador om arbetet avbryts puttar fastighetsägaren i händerna på dem. De behöver inte stå för hotet själva det gör regnmolnen. Och svårt för folk att göra själv eller ens följa ordentligt vad som sker pga det inte går att se om man inte har god fysik och kan klättra.

Det är smart strategi bakom alltihopa.
 
  • Gilla
mumiemonstret
  • Laddar…
Bra gjort!
Kasta lagomsvenskheten överbord och sätt hårt mot hårt!
Nu kan du öka polisens möjligheter ytterligare genom att själv höra dig för om det finns vittnen. Har det upprättats något skriftligt vittnesmål? Se till att få det gjort medan minnet är färskt. Då har du övertag om det kommer i rätten.

Alla vi som är i byggnadsbranschen och alla husägare och hela civilsamhället vinner på att såna där skamfläckar inom yrkeskåren suddas ut så ordentligt som möjligt så snabbt som möjligt. Jag har arbetat åt ett företag som körde med liknande metoder så jag vet det är frågan om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.