Vi bor på landet och har i många år klippt vårt gärde så att det har blivit som en stor gräsmatta. Men på senare år har vi minskat ner jobbet med klippning på så sätt att vi bara klippt en fyra meter bred ram runtom. Tänkte att vi förutom minskat jobb, skulle gynna den biologiska mångfalden. Har många gånger tänkt att jag skulle kasta ut några påsar med frön från ängsblommor. Men nu när jag läser om det, så verkar det inte som om det är så enkelt. Finns det något bra tips på hur man kan försköna den förväxta gräs/ogräsytan. Att slå gärdet är inte ett alternativ, och inte att börja klippa igen heller. Och inte heller att bränna ner allt på våren.
 
Ska du göra en äng av gräsmattan behöver du nog magra ut marken genom att skörda och bortföra det som växer åtminstånde 1ggr/år
 
Jag är ingen expert på detta men jag skulle kunna tänka mig att köra partiet med gräsklippare på högsta nivån med uppsamlare någon månad efter att de (få?) blommor har fröat av sig. Det viktigaste är att inte tillföra marken gödning/klipp men ändå behålla fröna. Därför är lie och krattning gammalt och beprövat men det borde kunna gå med gräsklippare också. Därefter kan du testa att slänga ut ängsfröer.



Samma som @fribygg :)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag är ingen expert på detta men jag skulle kunna tänka mig att köra partiet med gräsklippare på högsta nivån med uppsamlare någon månad efter att de (få?) blommor har fröat av sig. Det viktigaste är att inte tillföra marken gödning/klipp men ändå behålla fröna. Därför är lie och krattning gammalt och beprövat men det borde kunna gå med gräsklippare också. Därefter kan du testa att slänga ut ängsfröer.



Samma som @fribygg :)
Tack för tips. men gräset är halvmeter högt om inte högre. Och att slå med lie är otänkbart.
 
  • Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
K Kristina J skrev:
Tack för tips. men gräset är halvmeter högt om inte högre. Och att slå med lie är otänkbart.
Om det hade rört sig om några kvadratmeter, så OK, men vi pratar om ett område på 50 x 150 meter.
 
K Kristina J skrev:
Tack för tips. men gräset är halvmeter högt om inte högre. Och att slå med lie är otänkbart.
Det går med röjsåg/timmer men man måste ta bort mtrl och magra ut marken/åkern/gräsmattan..
 
Kör med trimmer och därefter uppsamling med gräsklipparen. Är det alltför stor mark kan du ju börja med att successivt bredda det du hållit undan tidigare. Det tar ett par säsonger men känns inte lika tungt!

Återigen var @fribygg före mig med samma tanke :) :)
 
Sätt blommor som passar för marken istället. Blanda ettåriga och fleråriga.
Flera av de sk ängsblommorna klarar andra förhållanden än mager äng, sår du en ängsblandning så ser du vilka dvs det är de som kommer tillbaka.
Så flera sorters klöver, fleråriga och ettåriga.
In med prästkragar och vårblommande lökväxter.

Någon gång måste ni slå för att undvika sly och då letar ni upp någon som har en betesputs i lämplig storlek. Eller en röjsåg på senvåren när saven börjat stiga.
Alternativt någon med får.
 
Ska man ha en äng så behöver den skötas som en äng. Det finns ingen med djur i närheten som vill slå den en gång om året?
Om du bara lämnar den blir det sly på sikt.
 
Tack för alla svar. Eftersom alternativet var att inte slå, trimma, klippa, så är jag rädd för att det får bli sly så småningom. Finns väl ingen quick fix. Ev då att plantera in växter som kan trivas ändå. som z-bumbi föreslår.
 
Är ett alternativ att klippa EN gång om året, och därefter kratta bort klippet? Kanske kan göra en komposthög några meter åt sidan? Då ger du ett åriga växter chans att växa och utarmar samtidigt marken.
 
Ja, det fungerar. Att klippa utan att räfsa är bättre än att inte göra något.
 
K Kristina J skrev:
Vi bor på landet och har i många år klippt vårt gärde så att det har blivit som en stor gräsmatta. Men på senare år har vi minskat ner jobbet med klippning på så sätt att vi bara klippt en fyra meter bred ram runtom. Tänkte att vi förutom minskat jobb, skulle gynna den biologiska mångfalden. Har många gånger tänkt att jag skulle kasta ut några påsar med frön från ängsblommor. Men nu när jag läser om det, så verkar det inte som om det är så enkelt. Finns det något bra tips på hur man kan försköna den förväxta gräs/ogräsytan. Att slå gärdet är inte ett alternativ, och inte att börja klippa igen heller. Och inte heller att bränna ner allt på våren.
Om det verkligen är ett gärde finns kanske möjligheten att låta någon annan skörda gräset så marken magras ut med tiden..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.