Jag ska hugga ner en Oxel som blivit gammal ful och mossig med mycket döda grenar, halva kronan är död så det är ingen vacker syn, riktigt anskrämligt. Dock är mina snälla gamla grannar väldigt förtjusta i trädet eftersom det blommar fint på våren, så jag vill sätta någon ersättare. Här är min kravlista:


  • Blommande träd.
  • Trädet ska klara zon 4 eller helst 5.
  • Jorden är ganska torr eftersom platsen ligger nära en stödmur.
  • Platsen är solig ca halva dagen, det blir mer sol när trädet blir äldre (högre).
  • Minimal skötsel, alltså inget äppelträd som ska klippas jättemycket.
  • Trädet ska inte bli alltför stort eftersom det står ganska nära huset, 4-5 m är lagom.

Har funderat på körsbär, men dom är rätt känsliga. Kanske finns nån tålig sort som inte ger så mycket bär? (Vi har nog med bär och frukt.) Paradisäpplen kan vara trevligt, enda nackdelen är att man får massa små kulor som ska krattas upp och att grannen har ett eget sånt, trist om allt blommar samtidigt. Alla förslag mottages tacksamt.
 
prydnadsapel?
 
Vi planterade i år en Katsura som är mycket vackert även under hösten. Det är i alla fall rådet vi fick. Hittills är vi mycket nöjda. Och vi ha trädgården i växtzon 4-5. Ha en bekant och deras Katsura är efter 5 år endast 3 meter isa samma växtzon. Så, jag tror att den blir inte så gigantiskt stort här i trakten.
 
Det blev en Malus John Downie. Riktigt goda och vackra paradisäpplen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.