Ytterligare en blomlåde tråd....

Denna gången gäller det en blomlåda i slänt.
Vi har en slänt på vår baksida mot skogen, den är någonstans mellan 70-150cm hög beroende på var man mäter. Lutning ca 40-60gr.

Här vill vi avgränsa på något bra sätt utan att förstöra utsikt mot skog och mark. Samtidigt säkra för barn.

Jag funderar på om man helt enkelt kan bygga en låg blomlåda, ca 20cm hög från gräsmattans topp. Skall den täcka hela längden på slänten (vilket är tanken) så blir den alltså ca20meter lång.
Vill heller inte göra den för djup då den då blir så hög i sin bakre del och det då kräver mer av konstruktionen i sin hållfastighet.
Så kanske runt 40cm djup tänker jag. Kanske smalare om det går?

Jag vill dessutom göra det enkelt för mig då jag ändå har alldeles för mycket att göra i övrigt. Så jag vill helst slippa gräva och gjuta för plintar då det skulle bli ett gäng på 20meter.

Vad tror ni, kan det funka att göra en sån stor/lång blomlåda? Det som skall planteras skall ju också sköta sig i princip helt själv. Vad det nu kan vara? Funderar nästan på gräs, så att det blir som en gräsmur. Så kan man ha några enstaka planteringar och kanske kombinera med snygg ljussättning.

Vad tror ni om att strunta i gjutna plintar? Kan man nöja sig med att slå ner träpålar i marken? Sen bygga lådan i 45x45 impregnerade reglar och klä in den med trall?

Idéer åsikter om detta? Och vad hade ni planterat i en sådan stor blomlåda?
 
Jag skulle sätta en låg mur mot den plana delen och en mur nere i slänten så att det blir lagom brett för en rabatt. Den nedre blir ju en sorts stödmur.

Eller så gör man bara en stödmur i/nedanför slänten och fyller ut och sätter gräs?

Jag vet inte riktigt vad du har tänkt att gjutna plintar eller pålar ska göra?
 
Att bygga en bra gjord stödmur är ett ganska stort arbete. Jag skall redan bygga 30 meter stödmur mot grannen, samt en 15 meter lång mur på framsidan hus detta året.

En mur mot skogen är dessutom i mitt fall fullständigt meningslöst då den inte kommer att synas för mig eller någon annan. Att dessutom göra en stödmur som blir mellan 70-150cm hög, nej tack...

Därför vill jag bygga en enklare "blomlåda" som en avgränsare. Denna skall inte agera stöd för min mark, utan endast fylla funktion som avgränsare mot skogen samt för att få ett skydd mot slänten. Det den skall hålla för är ju dock jordmassorna som kommer ligga I blomlådan. Förhoppningen är ju också att det skall hålla och stå på sin plats ett tag.

Slänten jag pratar om går alltså NER mot skogen... bara för att förtydliga, min mark ligger alltså högre än skogspartiet och dess mark.

Gjutna plintar eller pålar i mark, kommer alltså utgöra stolparna till blomlådorna (som trallen skruvas i) i själva slänten.
 
Missförstod dig nog lite, du menar ett par stenrader i höjd på gräsmattan och ett par stenrader i höjd i nedre delen av slänten. För att sen fylla på jord och så gräs eller liknande?

Nackdelen är dock att det fortfarande kräver en del förarbete för att kunna bygga dessa stenrader då det behöver grävas ur och packas mackadam under för ett bra underlag att jobba utifrån. Dessutom blir jag då inte av med slänten, och faran som finns att man kan ramla ner för den.

En avgränsande blomlåda markerar och blir som ett lågt staket ut mot skogspartiet. Dessutom ser man blommorna eller det som planteras i lådorna. Det gör man inte om det är i slänten....
 
Byggtimmer hade teoretiskt sett fungerat, men det är ju betydligt tyngre och jobbigare att arbeta med än trallvirke om jag vill bygga en låda på ojämnt underlag. Dessutom passar inte det in i stilen med huset som är åt det mer moderna hållet.

Jag tänker mig att man klär insidan av lådan med presenning för att dels skydda trät bättre och för möjligheten att plantera ätbart i den med tiden. Vill man säkra ytterligare kan man ju sänka ner murarbaljor där man vill plantera ätbart.
 
Om muren på gräsmattan är åtminstone knähög och nästa mur är en meter längre ut lär man inte ramla över den i första taget. En blomlåda så som du beskriver den ruttnar ju inom ett par år, det kallar jag merarbete.
 
Hursomhelst, är en mur inget alternativ...

En blomlåda byggd i impregnerat trä med täckt insida lär inte ruttna inom ett par år. Men givetvis håller den inte i all framtid, men håller det i 10år är jag nöjd. Är dock inte säker på att 28mm trall håller så länge heller, kanske om man går upp till 34x145 trall, eller tom 45x145 virke till utsidan isf?
 
Redigerat:
Jag undrar varför du tror att en enkel blomlåda som ska stå emot fall skulle kräva mindre arbete än motsvarande mur?
 
För att en mur kräver bortforsling av jordmassor, anläggning av en packad grusbädd, dränering, för att inte tala om dom stenar som skall bäras till baksidan huset för att bygga 40meter mur. Ca 500 murstenar om jag gör den 40cm på främre sidan och 80cm på bakre sidan. Sedan skall den limmas och det skall läggas geonät imellan för att skapa en mur som håller för den höjden. Pris ca 23.000kr, bara för stenen.... plus grävare för jord, bortforsling, lim, geonät... MINST 30.000kr.

Eller så bygger jag en blomlåda i trä med stolpar som slås i mark (eller gjutna plintar) för att sedan kläs med trall, alternativt 45x145 för 2-3000kr...
 
Fast den muren håller i 50 år. På 50 år får du göra 20-talet blomlådor, för den blomlåda du beskrev håller nog inte mer än ett par år. :D
 
Jag förstår vilket dilemma TS står för, går i liknande tankar, och det där med att bygga en rejäl stödmur kanske är det bästa alternativet i längden, men det krävs oftast mer pengar, och lägga en betydligt större summa på något som egentligen ingen ser känns fruktansvärt surt och tråkigt..... med andra ord, man kan hålla på att gaffla om rätt alternativ vad gällande aspekterna pengar/tid/hållbarhet..

Men för att hjälpa ts men vad denne frågarefter länkar jag till en annan medlem som gjort något liknande ts eftersöker. Hoppas det kan hjälpa ts att samla information och kunna komma någonstans i sina frågor och beslut!

https://mobil.byggahus.se/forum/socialt-projekt/251084-sjovalla-gard-2.html

(OBS börja kolla från slutet på sida 2)
Där är det projektet som ts eftersöker
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Jag har byggt flera "blomlådor", ett av de bästa sätten att odla lite mer "exotiska" ätbara växter, såsom chili och tomat.

Jag fascineras över att presenning verkar vara det gångbara sättet att täta lådan invändigt och fick mig genast en funderare. För jag har alltid använt "byggplast" då den ju är åldersbeständig. Lätt att "punktera" hållbara dräneringshål i den med lödkolv. Hittills har jag inte något negativt att säga om valet. Dock är den ju ganska dyr och beroende på hur mycket man behöver, mycket dyrare än en presenning. Sen kan man ju spekulera i de olika plasternas giftighet om man äter det man odlar i lådan, det har jag inte ens tänkt på faktiskt.

I övrigt använder jag linoljat "vanligt" (ej impregnerat) virke och det håller bra länge. Grånar ju såklart efter tid, men det tycker jag kan få höra till träets "patina".
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Vill bara förtydliga om att det INTE handlar om en stödmur av något slag jag tänkt bygga. Utan helt sonika en vanlig blomlåda, modell lååååång som står på mark. Mark som sluttar ut mot skog...

Anna_H:
Jag är medveten om att en mur håller längre. Det handlar inte bara om kostnaden, jag vill bara helt enkelt inte ha en mur där.

Thyro89:
Tack för länken, har faktiskt kikat på hans blomlådor tidigare då jag sett dessa efter att ha sökt på blomlådor på google. :) Hans lådor agerar ju dock stöd för slänten i olika nivåer. Men han har ju fördelat ut det väldigt bra så det handlar inte om särskilt stora tryck. Blev riktigt bra.
Det jag ser framför mig är enbart EN nivå av blomlåda dock... finns ingen anledning att göra flera nivåer som man ändå inte ser. Jag tänker mig att man helt enkelt sår gräs eller vildblommor i resterande del av slänten och låter den växa ihop med resten av skogen.... Men hans tillvägagångssätt kan man absolut ta efter!

Keexet:
Hur länge har dina blomlådor hållt som du har byggt? Jag tänker mig presenning invändigt, men byggplast är ju också ett alternativ, känns dock som ett mycket känsligare material? Kanske har jag fel? Lådorna skall som sagt främst användas för att plantera någon typ av växt, mindre buske, blommor eller dylikt som klarar sig själv utan för mycket arbete. Sen kan man på vissa ställen odla ätbara alternativ, då kan man fälla ner en murarbalja om man vill. Sen är frågan om jag får ha dom ätbara växterna för mig själv eftersom det är mot skogen till. Troligen lockar det istället till sig djur.... :)

Linoljat virke kan ju vara ett alternativ. Vet inte hur det håller sig jämfört med impregnerat virke?
 
Bifogar lite bilder för att förtydliga....

Blomlåda PÅ mark. Som byggs för att följa markens sluttning.
45x45mm stolpar slås ner i marken, och utgör stomreglarna för att skruva trall 28x120, 34x145 eller 45x145mm utanpå. Insidan kläs med presenning eller liknande.
Jag tänker mig även att man kan vika runt nederdelen av trallen med tex underlagspapp, där det ligger i kontakt med mark för att skydda ytterligare.
Illustration av en ovanifrån sett sluttande blomlåda i trä på gräsmark, med konstruktion av stolpar och trall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stolpar slås ner i mark varje meter.
Schematisk illustration över en blomlåda byggd för att följa en sluttning med markerade stolpar och trall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sett ovanifrån.
Ritningsöversikt av en blomlåda som följer markens sluttning med markerade stolpar och trall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.