Y
Sensation. Jag vågade tillslut ta mig upp på taket och byta trasiga tegelpannor!

Upptäckte då hurpass blöt virket var under teglet. Något jag tror gäller hela taket oavsett var jag lyft pannorna.

Under teglet, så är det grova brädor som ligger såsom vanlig ytterpanel gör. (gammalt tak).

Från början värmdes huset med kökskamin... Sedan installerade dom väl el-radiatorer ibörjan på 1900talet känns det som med tanke på hur elen serut.

Så, det var väldigt längesedan huset värmdes på sitt rätta sätt.




För att inte allt ska rötna bort nu fram till att jag byter taket, så funderar jag på om jag skulle ställt avfuktare som sög torrt allt.. om möjligt...


Eller är det kört iaf och måste byta allt vilketsom så kan lika gärna låta det rötna?
 
S
du hade ju trasiga pannor där det va fuktigt. det torkar upp. avfuktaren kommer ju ha för mycke yta att avfukta. eller ska du plasta in hela taket?
 
Y
Jag tror hela kalaset är fuktigt. Ingen eldning har ju skett på evigheter och vi ser ju vilket klimat vi har nu dessutom.


Har två stora avfuktare som kunde fått gå... Fast kanske billigare med en luft/luft pump som jag bara cirkulerar torr luft med utan värme.
 
Trilla du inte igenom då du kröp omkring så lär det hålla ett tag till. Det verkar som du kan inspektera taket inneifrån och hur ser det ut?
Det jag hade oroat mig för är om det droppar in ordentligt vid regn, det kan ge värre skador än att byta trätaket under pannorna.
 
Y
Jo jag kan känna inifrån. Där det fanns trasiga så har det tillslut tagit sin in vatten är lite orolig för huset i övrigt just där med men... Serut, tja, ser väl normalt ut fast mörkare där det regnat in.

När höjdrädda jag klättra så tog jag handen och klämde på virket som kändes mjukt, hade jag velat kunde jag nog rivit loss fibrer. Men det är tjocka brädor, liggandes på stockar så rasa lär det ju inte göra. Tänkte mer förebyggande så allt inte säckar samman i förtid.

-----

Vad gör folk med gamla hus de slutar elda med för att inte vindarna ska rötna?
 
S
isolera och bra ventilation.
låter som det skulle sitta fint med någon som gör taket åt dig. när du är höjdrädd
 
Finns det inget undertak som papp så kondenserar pannor o en del läckage direkt på takbotten
 
S
låt dom gå då på vinden. du kan ju ha timer på dom så att dom inte går jämnt.
låter även som du skulle kollat på taket istället för köket som du gjorde istället
 
Y
Ja nej papp finns bara på insidan, haha.

Oroade mig lite för allt bös som smitit förbi teglet och lagt sig på virket, lär ju inte förbättra situationen om de ligger saker som håller kvar fukten ytterligare.


Tanken var ju att ha masonit sen ny gles och tegel. Fast nu när det var så blött så undrar jag ju om det nånsin kan torka och om det då är klokt att bygga vidare på't... vore det torrt så är det ju manligare virke än vanlig råspont eller vad det kallas som man lägger idag.
 
S
varför ska du ha masonite? vadå manligare??
man använder råspont, väv
 
Y
Nja det var en äldre snickare som sa att de brukade ta oljehärdad masonite och lägga över "panelen" för sedan papp osv. så pappen ligger slätt och inte går sönder.

Rejäla brädor från senare 1800tal är väl lite manligare än tunn å fräsch råspont. :)
 
S
äldre snickare??
då kunde allt möjligt hamna på taket.
man lägger gärna pappen två eller flera så den blir sträckt.
 
Det är mycket vanligt att på västkusten endast lägga masonite uppepå takbrädorna efter man bytt de dåliga. Sedan tror jag inte det är så vanligt att lägga papp på masoniten då det är ett ganska kasst underlag att spika emot och masoniten gör ett bra jobb.

På gamla hus ligger oftast taken med stockar från gavel till gavel på takstolarna, och dessa är ganska sneda så det är inte helt lätt att lägga råspont då underlaget inte är slätt.

Men rikta taket samtidigt som läkten sätts så ser det bra ut, och glöm inte att nocken skall vara spikrak.
 
Y
angående rikta nock.

ska plåta några bonne-byggnader. vissa nockar är ju rena bananerna. Är det bara att lägga en rak regel över och några klossar under den = vips en rak nock att plåta på?

Är inte det lite fusk eller gör alla så?
orolig att originalet en dag rasar ner, haha
 
S
om du bara gör så kommer du rak nock men den kommer inte se bra ut från sidorna där tegel ligger.
på en del ställen är nocken tät mot pannorna och andra ställen stora glipor.
du måste fixa alla tak stolar. det dra med sig mycke jobb
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.