Det här har varit helt fel s.k. sommar och höst för att byta tak kan man konstatera, det är inte många dagar det varit uppehåll.

Hur som helst, nu har jag kommit så långt att jag har alla ströläkt på (spikade uppe och nere), takfotsläkten på och översta och nedersta bärläkten.

Eftersom det regnar jämt och ständigt så har alla läkt blivit genomblöta.

Jag har inte täckt över taket i väntan på uppehåll, jag tänker att eftersom det redan är blött så är det bättre att det luftas ifall det blir någon sammanhängande period av uppehåll.

Hur tänker ni kring det här? Jag hoppas kunna få på resterande bärläkt i veckan eller helgen som kommer, om vädret kan ordna till sig.

Läkten borde väl torka så småningom när pannorna är på plats?

En liten detalj, jag var nyss uppe på vinden och kontrollerade att det inte kommer in vatten någonstans och såg oroväckande "fläckar" på en takstol, längst upp vid nocken. Ovanpå underlagsduken sitter 3-4 bitar oljehärdad board, sedan kommer ströläkten. En 90 mm spik genom ströläkten ner i takstolen och en 09 mm spik som tillkom när bärläkten monterades. Konstigt nog hade jag någon fläck på samma takstol ungefär mitt på takfallet och där sitter inga spik - ströläkten är bara spikad uppe och nere. Jag funderar på om det kan vara gamla fläckar, men det kändes samtidigt lite fuktigt... Jag vet inte vad jag ska göra...
 
Inte mycket värme kvar ute...
Men jag hade kört på med bärläkt och slängt på pannorna, det blir åtminstone inte mera blött.
Och torkar garanterat vartefter...

Jag förstod inte ditt sista stycke, har du satt distanser under ströläkten?
 
Ja, för att rikta taket blev det olika antal bitar (ca 25x100 mm stora, 3 mm tjocka) under de flesta ströläkten, det var det tipps jag fick här: http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/201809-rikta-strolakten-eller-barlakten.html

Det verkar vara lite blandat om folk väljer att lägga under ströläkten eller mellan strö- och bärläkt.

Mit tak hade variationer över hela taket, så jag kände att det behövde rätas upp lite.
 
Det är inga som helst problem att lägga på pannorna trots att strö/bärläkt är blöta, Det torkar när pannorna är på plats.
 
  • Gilla
mika m
  • Laddar…
Ok, jag hade nog lagt distans mellan strö och bär istället för mellan strö och tak.
Men i det stora hela blir det nog ingen skillnad, se till att lägga board under där bärläkten spikas bara, så att du går genomgående trä där spiken kommer.
 
Ok, jag behövde även rikta vid takfoten och jag tror att det ser bättre ut med distanserna under ströläkten, mitt tak är bara c:a 18 grader vilket gör att takfotsläktet syns anska tydligt (det är dock svartmålat).

Inga problem att spika på bärläkt på blöta ströläkt, alltså?
 
Inte enligt mig iaf... men det är bara mitt ord.
 
Det är bara att spika på! det kommer torka med tiden. Vad gäller riktning av taket så om du ska ha betongpannor så behöver du inte bry dig om svackor upp till 3 cm de syns inte ändå när taket är på.

Lycka till!
 
  • Gilla
mika m
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Nu är alla bärläkt på plats på ena takfallet (fick bli pannlampa sista timmen eller så), så nu kan jag nästan beställa pannorna...

Jag hoppas på några fler dagar med uppehåll så att jag kan få på resten av läkten.
 
Verkar finnas många kunniga på takläggning. Finns det någon i närheten sv valdemarsvik som skulle kunna hjälpa mig att lägga tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.