N
Under några dagar, nu när det har varit runt -15c ute, så har jag sett fukt/blött på grunden som bifogade bilden visar. Vad kommer det sig tror ni?

Bakgrund:
Jag har ett hus som är byggt på platta (pålat) med vattenburen golvvärme. Vi har haft ganska stora sättningar på tomten och huset "svävar" på pålarna på flera ställen numera. Vi har fått fylla på grus runt huset då gruset har rasat in under huset. Vi blev tillsagda att det var enda man gjorde när det blev så. Men där vi har byggt vår altan har vi inte haft möjligheten ännu, så det är med största sannolikhet öppet under grunden där altanen ligger. Det är bara vid altanen som jag ser det här blöta på grunden. Kan det ha att göra med att det är öppet under altanen och under huset så det är värme som går ut och skapar kondens?
 
  • Fuktfläck på grunden vid hus med vattenburen golvvärme synlig nära trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Värme som läcker ut borde minska risken för kondens.
 
N
Fast det verkar märkligt ifall det där skulle uppstå genom betongen?
 
Ett luftflöde som är något varmare och fuktigare än utomhusluften skulle kunna förklara det där.
Med din förklaring så verkar det ju ganska troligt också.

Du hade ju kunna försöka leda bort det misstänkta luftflödet en bit och se om fuktfläken flyttar på sig. (nedviktad plast mot trallen, tätt lagt mot väggen t.ex.)
 
Din teori verkar rimlig å ena sidan, å andra sidan så är ju plattan välisolerad så det borde rimligen inte kunna bli så varmt i din ”krypgrund” heller? Den ska ju då hålla väl över 0 grader.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Din teori verkar rimlig å ena sidan, å andra sidan så är ju plattan välisolerad så det borde rimligen inte kunna bli så varmt i din ”krypgrund” heller? Den ska ju då hålla väl över 0 grader.
Fast är det -15 på väggen (utomhustemp) så kommer ju marken under huset vara bra mycket varmare hela vintern.
Får man då ett lågt luftflöde under huset så kommer det komma upp "varm" luft.
Varm luft som dessutom passat på att plocka upp lite extra fukt från marken under huset.
 
N
Jag ska prova att leda bort det ikväll så får vi se.

Men vad tror ni, är det bara att rycka upp trallen till våren och fylla i med grus så att det blir stängt ner till hålrummet under huset?
 
Hej, Sitter trallen i en regel skruvad mot grunden eller är den fristående?
 
N
H håbbe1961 skrev:
Hej, Sitter trallen i en regel skruvad mot grunden eller är den fristående?
Den är fristående
 
Ok, Trallen ser väldig fuktig ut vilket är normalt förstås nu men ligger den inte an mot grunden på vissa ställen?
 
N
Den är en bit ifrån, c:a 1cm. Den är bara fuktig närmast väggen där det är blött på väggen.
 
O [old rusty] skrev:
Fast är det -15 på väggen (utomhustemp) så kommer ju marken under huset vara bra mycket varmare hela vintern.
Får man då ett lågt luftflöde under huset så kommer det komma upp "varm" luft.
Varm luft som dessutom passat på att plocka upp lite extra fukt från marken under huset.
Ja, men det resonemanget förutsätter att marken under huset inte är frusen. Om det är -15 grader och dessutom lite drag så borde den frysa inom någon dag tillräckligt för att inte bli särskilt benägen att avge fukt, förutsatt att den passerande luften är kall - och det är den ju.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, men det resonemanget förutsätter att marken under huset inte är frusen. Om det är -15 grader och dessutom lite drag så borde den frysa inom någon dag tillräckligt för att inte bli särskilt benägen att avge fukt, förutsatt att den passerande luften är kall - och det är den ju.
Håller helt med, det krävs lite speciella förutsättningar.
Jag skrev att det inte fick blåsa speciellt mycket..
Men is/frost kan ju sublimera också, så fukten är ju inte helt bunden även om det blir nollgradigt.

Men varm fuktig luft är ändå min gissning. Läckande avloppsrör? :)
 
N
O [old rusty] skrev:
Men varm fuktig luft är ändå min gissning. Läckande avloppsrör? :)
Läskigt att du säger det! Grannhuset hade läckande avlopp för några år sedan (husen byggdes samtidigt för 6år sedan). Då hade byggarna satt på någon avlopps-manchett åt fel håll så det började läcka när sättningarna tog ut sin rätt. Jag har varit orolig att de gjort samma på vårt hus. Men i deras fall blev det stopp i avloppet (då allt hamnade under huset). Men jag har inte märkt något.

Vad är enklaste sättet att kolla det på tro, gräva upp någonstans runt huset och kolla om det ser blött ut. Borde lukta? Eller bör man anlita någon att kolla på det via kamerainspektion i rören? Bör jag kontakta mitt försäkringsbolag?
 
O [old rusty] skrev:
Men varm fuktig luft är ändå min gissning. Läckande avloppsrör? :)
Ja, bilderna ser mycket ut så - inte tal om annat. Om det varit så rejäla sättningar ligger ett trasigt VA nära till hands.

TS: kamerainspektion är enklaste metoden för att utesluta det om du inte kommer åt att titta visuellt själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.