Hej,
I vinter har vi satt in en fin kamin (Keddy neo). Den behöver bränna ett par veckor till men sedan är det dags att börja elda. För någon månad sedan köpte jag på mig ved som skulle vara torr, det var den inte. Jag förstod det inte initialt utan lavade in den i ett kallförråd som inte är jättebra ventilerat. Det blev rätt fuktigt där inne och blev lite vitmögel på vedbitarna.

Jag har skaffat mig en fuktighetsmätare och har gjort lite stickprov på bitarna. De flesta ligger mellan 25 - 30 %. Vissa på 20% och endel är riktigt blöt 40%+. Jag kan få torr ved av min svärfar att myselda med nu resten av vintern. Men hur hade ni gjort med den här veden? Lavat ut den direkt, jag har pallar som den kan lavas på? Kommer den hinna torka som den ligger nu så jag kan använda den i vinter om den ligger kvar i förrådet?

Till våren skall jag bygga ett vedförråd som är luftigt. Har ni något tips på hur man lätt bygger ett snyggt, flyttbart vedförråd för ca 10 kubikmeter lavad ved? När skall man bygga förrådet och stapla den kluvna veden för att den skall hinna torka till nästa vinter? Vet inte om jag vågar köpa "torr" ved igen.

Hoppas ni kan ge en ved-novisch lite tips
 
Om du inte har någon varm och luftig förvaring kommer den veden att förbli "torr" ;) hela vintern. Bättre att elda med svärfars ved och sedan låta den icke torkade veden få en säsong i sol och vind för att torka. Ved torkar bäst när den är stjälpt på luftigt underlag och bara regnskydd uppifrån, men så öppet och luftigt från sidorna som möjligt. Stapla inte tätt.
 
Tack! Då tar jag och lägger ut den. Jag har pallar som jag tänkte stapla den luftigt på. Barken nedåt och nivåerna i 90 graders vinkel tillvarandra. Då blir det inte så tätt. Kommer nog köpa riktigt torr ved i framtiden istället så jag kan lava in den direkt. Fool me once osv.
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.