En kall vinter har stuvat om prioriteringarna en smula, vill ha pannrum istället för endast kaminer och oljeelement som man är för snål att låta vara på.
Familjefriden kräver nog en panna...

Nåväl, ser att allting pekar på maximal acc-volym (ja det är ved som gäller, inget annat.) för komfortens skull, känns som man ställer upp på det men hur stort är rimligt? Budgeten kommer säkert att spräckas hur man än gör och tankarna ser ju inte så dyra ut, men pannorna kostar ju en del verkar det som.
Om man skaffar en panna för ca 50-80tkr, hur stor acc-volym är rimligt att ge sig på? Utrymme är inget problem då det får ligga i en annan byggnad men kostnader som kulvertar radiatorer osv tar ju en del deg även det...

Vad får man egentligen för 200tkr?
Tror ni det stoppar för ett rejält pannrum?


Den där jäkla kulverten är ett orosmoment, har fått för mig att jag behöver fyra rör och det är en bra bit (25-40m för att vara exakt) in till huset. Tänker mig att den kostnaden går ut över resten man fantiserar om... nån som har en aning?
 
Panna och stor accvolym är helt rätt!

Ska du också dra in vattenburet i huset också? Då räcker inte 200' långt. För 4-rörskulvert får du räkna med 650 kr/m på rinkaby, + grävning så där försvinner en del. Sök lite här på forumet - det finns de som har gjort egna kulvertar för ungefär halva priset. Jag har har ingen kulvert, men min anläggning i stora drag:
Panna: (Baxi SI 50) - 50.000
Acc: (tot 5 m3 fördelat på 3 st, dubbla solslingor, dubbla vvslingor) - 42.000
Isolering acc: Ca 3000 + lite osb och gips som jag hade hemma
Expkärl: ca - 6000
Inkoppling, laddomat, shunt, Termomatic, ventiler och kopparrör mm - ca 50 000, men i det ingår nog en del av värmesystemet i huset (har inte orkat reda ut det).
Räknar grovt med 150' för min anläggning som står i källaren, utan kulvert. Köper du en stor tank på tanksvets 5-6 m3 borde du komma under mina 42'. Panna går att hitta billigare om man ej tar det via röris. Någon pratade om Effecta 60 med lambda för 50'.

Men 200' räcker tyvärr inte så långt om man ska göra allt från grunden...
 
2 rör borde väl räcka i en kulvert. Ett som leder värme till och ett med det kallare returvattnet. Skulle vara kranvatten då förstås.

För kranvatten används tillsammans med en längre 2-rörs kulvert en extra mindre tank inne i huset. Den tanken innehåller en behållare eller slinga för kranvatten.
 
Redigerat:
Tack för svaren, 650/m kulvert, blir till att mäta ordentligt. Tror inte jag vill/kan ha en tank inne i huset utan att förstöra hela tvättstugan- därför fyra rör.
Är främst ute efter materialåtgång, gör det mesta själv, tar hjälp på resten, kanske skulle skaffa en press...
Det är tvunget att göra så om det skall bli möjligt, och jag är ju inte så sugen på att köpa en halvdan anläggning- bättre att ta det varligt själv och leja in proffs där man går bet.

Såg på http://www.boroe.com/tank.php?tankid=1&volume=5000 att en 5m3 tank kostar 17 500 +m och + kopparskrote inne i, men om man ändå bygger och använder en panna som ni talar om varför inte ytterligare säg 3m3?

pannan skall värma ett gammalt 1 1/2 plans hus på ca 80m2 men ha effekt nog för en rejäl utbyggnad om andan faller på.

Grejorna skall stå i lagårn där det finns gott om plats
 
Om du ser till sätta in en pelletsbrännare, eller flis-stoker kan du få 30 000 i bidrag för omställningen till vattenburen värme. (Bidraget betalas för radiatorer, rör, skorsten, men inte för själva pannan., som dock måste kunna eldas automatiskt, med bara en ren vedpanna får du inget bidrag alls.), Om du lejer in företag för att göra VVS montaget kan du dessutom utnyttja ROT/Hushållsnära-tjänsteavdraget.

Annars är väl rinkabyrörs priser en "rikslikare" för vad man absolut inte skall gå över i pris på pannor, radiatorer , röredelar etc...(Frakt tillkommer, kan vara lönsamt att köra själv om du köper mycket och inte bor förlångt ifrån dem)

så visst borde 200" räcka till ett rejält pannrum, men glöm sen ej räkna med att varje radiator med koppel , termostater etc kostar minst 2000:- /st, rör i huset, rörkopplingar, shuntar, pumpar etc blir även det snabbt rejäla pengar...

Bara en så enkel sak som att göra en noggrann planering av pannrummet kan spara tusenlappar i rördelar
 
Finns det verkligen ett sådant stöd kvar att få?
Tänkte handla på ahlsell då jag passerar dem i stort sett dagligen i jobbet.
Beror ju på vilka pengar dom vill ha i och för sig...

Funderar på om pressverktyg är nåt att ha, ser smidigt ut, provade ett en gång och vad jag fattat hittills så är det enkelt att köra med,

Planeriing, eller iaf. projektering av detta är nog en sak jag lejer ut
 
Kolla upp det där med presskopplingarna vet att det varit uppe här förut men tydligen råder det lite delade meningar om de pallar för värmen i längden.
Tänker mest på inkopplingen mellan panna och acc tank.
Ett alternativ kanske skulle kunna vara att inhandla rördelar och radiatorer i Polen helt klart mycket billigare än Rinkaby Rör http://www.allegro.pl/sklep/6503481...escription=0&shop=0&buy=0&personal_rec=0&p=30
 
Får väl lära mig att löda ihop det då, verkar ju kul. Polen, möjligen om det varit gratis där men nja,, tror nog inte det. Men visst när man ändå är där kan man väl plocka med sig lite smått bra att ha,,, men ni vet ju hur det är, 40 miljoner rörläggare där..
I Polen handlar jag öl och sprit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.