Stängde av inkommande vatten för att byta en kran i tvättstugan och nu två dagar senare när jag var in i garaget så är det blött (lite) på golvet under vattenmätaren/avstängningsventilerna. Mätaren, ventilerna och inkommande rör är fuktiga de också. Blir lite fundersam då jag aldrig sett det bli blött förut. Idag har det varit ca 22 grader varmt och min första tanke är att det är kondens men samtidigt vet man ju inte med gamla rör (galvade) och ventiler...
Inkommande rör genom plattan är oisolerat första 50cm och 50 cm efter mätaren och det är endast där det är fuktigt.
Fick lite panik nu därav mitt inlägg, ska gå ut och torka torrt för att se om det läcker eller om det bara är kondens. Om det är kondens är det väl bara att isolera rören? Läcker det så måste jag ringa en krökare imorgon bitti.
Någon som varit med om liknande?
 
Testa att linda dem med ett antal rejäla omgångar dasspapper som både isolerar och tar upp eventuellt läckagevatten. Om det endast var kondens och du isolerar med en hel rulle dasspapper borde du kunna utröna om det är kondens eller läckage. Endast läckaget borde ge blött papper.
 
Det är rätt vanligt att vattenmätaren och kallvattenledningen börjar "svettas" så här års när det ofta är rätt varmt och fuktigt. Jag brukar ha en avfuktare i källaren på sommaren så brukar inte det hända och klimatet i källaren blir bättre.
 
Hej och tack för svar.
Tror nog att jag kan utesluta läckage. Torkade av allt ordentligt och satte en pappskiva under. Så här tre timmar senare finns där inte en droppe. Hur isolerar jag rören och mätaren på bästa sätt? Isolerar man runt mätaren?
 
C
Det är nog inget du behöver bry dig om, sålänge inte vattnet kan skada något.
 
M mulpac skrev:
Det är rätt vanligt att vattenmätaren och kallvattenledningen börjar "svettas" så här års när det ofta är rätt varmt och fuktigt. Jag brukar ha en avfuktare i källaren på sommaren så brukar inte det hända och klimatet i källaren blir bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.