Hej hopp

en fråga!

vi fick hem ett vedlass här i mitten på sommarn..typ i maj tror jag det var illafall var det jäkligt varmt och soligt där EN vecka så lasset fick ligga ute och gosa sig i solen. Sen av olika anledningar fick det ligga kvar där ett bra tag och som ni nog alla vet så var det inte en så värst vidare solig sommar utan det strilade titt som tätt....sent om sider så spände jag iallafall upp en pressenning över veden innan jag sedemera fick in det i vebon.

sååå tror ni jag kan använda det där i viter eller är det dyngblött. Finns det nå riktvärden på torr ved? om jag kanske skulle kunna göra nån fuktighetsmätning på den och se?
 
det där med presenning är skit,. bättre att ha veden öppen tills man travat den,
 
jo har åxå hört det dä rmed pressenning men jag spände upp den ~1 meter ovanför veden så den inte låg dikt an över veden. Tänkte att då slipper den illafall regn men kan iallafall blåsa igenom.

var det feltänk eller?:/
 
Tumregel: Ved torkar i april, maj och juni.
 
aye har åxå hört den regeln..iallafall att det torkar bäst i april och maj men det här sommarn har ju varit blööööööt!

nån som har nån fuktighetshalt på torr ved? Så kan man ju kanske bara ta en fuktighetsmätare och kolla av veden lite.

har för mig att jag har hört nått att plank och sånt som typ byggmax säljer har en 11% fuktighet och det räknas väl som torrt för det ska ju användas i hus och så!? kan ju ha fel om den där % satsen också

Googlade lite och hittade det här:

http://www.villatidningen.se/index.php?file=view_art.php&name=konsten-att-elda-ratt-i-kaminen skrev:
Björn Valentin och hans förening får ofta frågor om hur man får ut det mesta ur sin ved och samtidigt sparar miljön. Knepen är enkla. Veden ska vara torr. Det är viktigast.

– En fuktig ved innehåller ungefär femtio procent fukt och en torr ved ungefär tjugo procent fukt. Det går därför mer än dubbelt så mycket energi av elden att koka bort vattnet i fuktig ved än i torr, säger Björn Valentin.
men sen om de där 20% är vid ytan eller i centrum eller i hela biten frmgår ju inte riktigt. För det lär väl skilja sig om man mäter vid ytan eller i mitten?
 
klyv veden och mät där.
 
Davestha skrev:
nån som har nån fuktighetshalt på torr ved? Så kan man ju kanske bara ta en fuktighetsmätare och kolla av veden lite.
Den man köper brukar vara ca 15-18%, vanligen bara snickerivirke till inomhus som torkas ner mer (10-12%).

men sen om de där 20% är vid ytan eller i centrum eller i hela biten frmgår ju inte riktigt. För det lär väl skilja sig om man mäter vid ytan eller i mitten?
Splinveden är alltid fuktigare i växande träd än kärnveden (huvuddelen av vattentransporten sker i splinten, kärnvedens kanaler delvis igensatt av hartser mm). Å andra sidan torkar splinten fortare än kärnved också (ingensatta kanaler...), så vilken del av trät som är mest torrt i ditt fall är lite svårt att gissa på.

Men ved som legat på backen under sommaren är säkerligen inte "fulltorr", även om det så inte skulle regnat en droppe på den. Dålig luftombyte, markfukt, ingen vårtorkning... ja, inte direkt idealförhållande för att elda med detta år.

Nästa VÅR (ju tidigare ju bättre) så köp hem ved för 2 år frammåt, då har du skaplig ved nästa vinter och bra om 2 vintrar. Alternativt, kan du få tag på TORR ved från grannar eller dyligt för ett vettigt pris, spar din egen halvfuktiga och använd NÄSTA vinter.
 
ta in veden och låt den torka i pannrummet,, se till att du har en trave full som torkar medans du tar från den andra,,
 
jo jag har alltid en trave ved inne i pannrummet.....men det känns som det borde ligga där ett tag för att det ska bli torrt på djupet....borde inte räcka med ett par dar/en vecka för det? Dock har vi inte världens största pannrum så får inte plats hur mycket som helst:(

men vi har klinkrat pannrum...hur många har det??!:)

jag ska ta och skaffa mig en fuktmätare och kolla av veden tror jag!:)
 
Snabbt enkelt test:

Lägg ett vedträ i en plastpåse och låt den ligga inne ett dygn.
Är det kondens i påsen är veden fuktig.
 
ahh jo det ska jag göra...ska ta två plastpåsar en med den torra veden vi har och en med den befarade blöta så får jag återkomma med resultatet....det borde nog bli lite kondens med den torra veden också eftersom den har en viss grad fukt i sig.

men smart och enkelt test:)
 
Davestha skrev:
jo jag har alltid en trave ved inne i pannrummet.....men det känns som det borde ligga där ett tag för att det ska bli torrt på djupet....borde inte räcka med ett par dar/en vecka för det? Dock har vi inte världens största pannrum så får inte plats hur mycket som helst:(
Precis, från ca 30% fukthalt så finns det inte längre något fritt vatten kvar i vedens håligheter. Det som är kvar sitter i själva cellväggen och tar lång tid på sig att diffundera ut vid så låga temperaturer som 20-30 grader.

PS Innan du springer o köper en fuktmätare, för att verkligen kolla exakt fuktmängd i ett vedträ så behöver du
1) En exakt våg
2) En ugn ställd på 110 grader

En ugn har du säkert, men inte alla har en våg som mäter på +/-10g eller bättre. Men har du det är det bättre än vilken fuktmätare som helst. En fuktmätare får bara ett ungefärligt värde på just den platsen där du sticker in den, så har du redan saker hemma för ett mer exakt värde så behöver man ju inte köpa fler prylar som drivs med batteri. :)
 
-MH- skrev:
Tumregel: Ved torkar i april, maj och juni.

Det är en tumregel som misstolkas många gånger

Många uppfattar det som att ved torkar ENDAST april maj juni allt annat är bortkastad tid och därmed är den också torr att eldas kommande vinter, men det är fel, därmed inte sagt att det inte går

Ved torkar alla tider året runt, den torkar bäst på våren och fram till midsommar därför att RF% är som lägst då i Sverige

Ved behöver i regel 2-3 år för att med säkerhet komma ned till 15-20%

/R
 
stedevil skrev:
Precis, från ca 30% fukthalt så finns det inte längre något fritt vatten kvar i vedens håligheter. Det som är kvar sitter i själva cellväggen och tar lång tid på sig att diffundera ut vid så låga temperaturer som 20-30 grader.

PS Innan du springer o köper en fuktmätare, för att verkligen kolla exakt fuktmängd i ett vedträ så behöver du
1) En exakt våg
2) En ugn ställd på 110 grader

En ugn har du säkert, men inte alla har en våg som mäter på +/-10g eller bättre. Men har du det är det bättre än vilken fuktmätare som helst. En fuktmätare får bara ett ungefärligt värde på just den platsen där du sticker in den, så har du redan saker hemma för ett mer exakt värde så behöver man ju inte köpa fler prylar som drivs med batteri. :)
hmm hmm...jo ugn har jag ju...och har sett att sambon har nån våg i nått skåp så jag kan nog checka av både 1 och 2.

såså hur menar du att man ska gå till väga för att få ut nån fuktighetsgrad med hjälp av detta? Fattar ju att man ska såklart väga biten innan och så så väga den efter och de X antal gram som den väger lättare är fukt som dunstat bort. Hur får man fram nån fuktighetsgrad av detta? Finns det nått riktvärde att vid 110 grader på si och så lång tid så dunstar X% vatten eller nått sånt?
 
rog_ohl skrev:
Det är en tumregel som misstolkas många gånger

Många uppfattar det som att ved torkar ENDAST april maj juni allt annat är bortkastad tid och därmed är den också torr att eldas kommande vinter, men det är fel, därmed inte sagt att det inte går

Ved torkar alla tider året runt, den torkar bäst på våren och fram till midsommar därför att RF% är som lägst då i Sverige

Ved behöver i regel 2-3 år för att med säkerhet komma ned till 15-20%

/R
den här sommarn måste det ju ha torkat extra dåligt eftersom det har varit en så blöt sommar...iallafall här hos oss.


skulle vara intressant att göra ett test med en vedklabbe på säg 50% fuktighetsgrad. man har den i ett sommarnormal tortt rum...sätter en sprinkler på timer så den får strila på vedklabben X antal timmar om dan (som det känns att det har gjort i sommar) och sen mäter man fuktighetsgraden efter säg en månad få se om den har blivit högre eller lägre än 50%....Borde bli nån "trappstegsprocess" på nått sätt....1 steg fram och två tillbaka eller förhoppningsvis tvärt om!;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.