Köpte två isoleringspaket 170 mm på ByggMax. När jag öppnade det ena paketet upptäckte jag att skivorna var blöta i kanten. Trodde det berodde på att emballaget var något skadat och öppnade därför det andra paketet. Där var skivorna än mera blöta i kanten samt att det luktade illa.

Går det att rädda isoleringen genom att det får lufttorka eller är isoleringsförmågan borta även om jag skulle få det torrt?
 
Luktar illa (typ fisk) gör glasull över lag.
Lite fukt kan torka, men det tar ofta ganka lång tid.
Jag har köpt mycket isolering på Byggmax och råkade en gång ut för blöta skivor, jag åkte tillbaka och fick genast byta ut dem mot ett nytt paket.
 
Skivorna i det sämsta paketet åker jag tillbaka med på måndag, medan skivorna i det andra paketet behandlar jag med en byggfläkt under natten. Om det hade varit isoleringen i taket med öppen ventilation hade jag inte varit orolig men nu gäller det isoleringen golvbjälklaget. Frågan är om jag törs köpa isoleringen från samma ställe, i så fall bör jag nog kontrollera skivorna innan jag betalar.
 
Har hört glasullen brandskyddsisoleras med ett ämne som bl.a. innehåller urea. Det är organiskt och därför kan isoleringen börja mögla om den utsetts för fukt under en längre tid. Blöt efter en regnskur dagarna innan och torkas ordentligt med byggfläkt borde inte vara ett problem, men om skivorna varit blöta en längre tid så skulle jag lämna tillbaka dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.