Någon som har erfarenhet av att sätta en Blodbok eller Blodbok?
Vilken soft rekommenderas och hur stor plats bör man ge den?

Har tomt på närmare 2000m2, så det finns plats att sätta hyfsat
stort träd.

Hur snabbt växer de?
 
Visst är det svårt att råda! Blodboken är ju ett parkträd och bör ha mycket gott om plats på sikt och även om du har en relativt hyfsad storlek på tomten förutsätter jag att du även har ett hus ;).

Men jag sätter blodbokshäck - skall bli hög och smal!

Är det så att du är ute efter just den mörka bladfärgen finns flera andra alternativ med mörka blad och som inte blir så vansinnigt stora.
 
Det finns olika sorter av både blodbok och blodlönn.

Boken finns i tex en skogsvariant och en hängvariant där den sistnämda får en smal silutett med åren. Dt går att bestämma hur hög den skall bli genom att vika ner toppen när önskad höjd är nådd. Trädet har en central stam och grenarna växer neråt.

Fagus sylvatica purpurea "Purpureagruppen",  blir upp till 40 m högt (det här är en engelsk bok jag citerar!!!) Fagus sylvatica"purpurea pendula" blir 3 m.

Jag har en japansk blodlönn där bladen är större än den traditionella skogslönnens, översidan är matt mörkt röd med grön undersida. När solen lyser igenom bladverket ser trädet orange ut. Acer pseudoplatanus "Atropurpureum" Mitt träd är nog 7 år och är uppe i 3 m. Det sitter i skogen så näringshalten i jorden är inte så hög.

Det tar åtminstonde 10 år innan träden blir någorlunda stora. Man säger att man planterar träd till sina barn, och det kan ju ligga något i det. Har du så många kvadrat tomt borde åtminstonde ett av träden få plats. Titta på vart skuggan faller från ett tänkt stort träd så kan du nog tänka dig vart det skall stå.
 
galento
Hej,vi satte ett hängblodboks-träd i sommar ( Fagus sylv. Purpurea Pendula ) och det ska bli en 5-6m högt.Men det syns inte att det växt nåt än men det ska bli spännande att se hur detta tar sig.Men de ska bli snygga med sina hängande grenar har man hört,och vi tycker det är snyggt med röda blad som bryter av lite mot allt det gröna.
 
Blodfläder, "Sambucus nigra", har mörkröda blad och rosa klasar av fläder.  Härdig och trevlig.  Stannar på fyra meters höjd, men blir snabbt fullvuxen.
 
galento
billy_baver skrev:
Blodfläder, "Sambucus nigra", har mörkröda blad och rosa klasar av fläder.  Härdig och trevlig.  Stannar på fyra meters höjd, men blir snabbt fullvuxen.
Bra tips Billy,detta får vi nog kolla upp mera.
 
galento
galento skrev:
Bra tips Billy,detta får vi nog kolla upp mera.
PS.var och köpte en sådan buske(?) Sambucus nigra black beauty och den såg fin ut.
 
Jag slog 'Sambucus nigra black beauty' på google och fick många plantskolesvar - välj ett som ligger nära dig!
 
Jag var också inne på blodlönn/bok ett tag. Dom är ju så fina när dom blir stora. Var runt på några plantskolor och noterade häpen att på två försäljningsställen hade blodlönnen mjöldagg!. Alltså, dom röda bladen var i princip helt vita! Efter det blev jag lite skeptisk. Har efter detta även sett och hört om andra lönnar som fått mjöldagg, ser inte roligt ut alls. Jag har dock ingen aning om hur man behandlar detta (bikarbonat kanske), men det har fått mig att hoppa blodlönnen. Tyvärr.

Detta är alltså inte på japansk blodlönn/dvärglönn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.