Är det någon som vet var man kan få tag på schabloner i form av versaler, går iof. sig med gemener också. Gärna rejäl storlek??
Tänkte använda dem till att minska insynen i vårt badrumsfönster som är av klarglas!
MVH/Christina.
 
Ett tips om du inte hittar några är att göra dem själv. Kräver ju lite mer jobb,men... Använd tex overhead papper, Rita med penna och skär sedan ut med en vass kniv,typ rakblad..
Lill Frasse
 
Nyfiken undrar vad du ska skriva?

/Ulle
 
Gå till en såndär firma som gör "laserskurna" dekaler... De kan skriva ut bokstäver direkt på självhäftande vinyl (klistermärken mao). Busbilligt oftast - busenkelt.
 
Texten blir inte mer "orginell" än -BADRUM-, men vi råkar ha spröjs som ger precis det antalet smårutor för att placera en bokstav i varje!
Och egentligen så tror jag att jag uttryckte mig fel, jag behöver nog inte en schablon, för det jag ska göra är att skära ut en snyggt formad bokstav, så att bokstäverna blir det enda som är klarglas.
OjOj! det där blev nog ingen klokare av heller, är jag rädd!??! ::)
MVH/Christina.
 
Kontakta en skylt- eller reklamtryckstillverkare. Där kan du välja typsnitt och storlek. Sen skär han ut bokstäverna i en självhäftande tejp. När du klistrat på dem lämnar du in glaset för blästring hos en glasmästare.

Då får du bokstäverna i klarglas och resten matt.

Bor du i Södra Stockholm?
Bokstäverna fixas hos Ted Fischer i Rågsved. Tullinge glas fixar blästringen.
 
KarlXII skrev:
Bor du i Södra Stockholm?
Bokstäverna fixas hos Ted Fischer i Rågsved. Tullinge glas fixar blästringen.
Uttryckte mig nog inte så dumt i alla fall :D
Du förstod ju exakt hur det ska se ut när det blir färdigt! Tyvärr så är det lite för långt till Rågsved  ;) men tack i alla fall för tipset!
Jag tänker fuska och använda frostfilm, men med lite pyssel och noggrannhet så hoppas jag att det ska bli rätt likt "orginalet" trots allt.
MVH/Christina.
 
När man sätter självhäftande plast/film på plan yta lägger man ett tunt lager med såpvatten (ex diskmedel med en dutt vatten) under, så kan man trycka ut eventuella luftbubblor. "Smek" dit plasten med en våt disktrasa. Om du misslyckas går det bra att lyfta och börja om, men dra försiktigt loss den så den inte tappar formen.

Hälsar en Lulebo som numer är 08!
 
Går ju alltid att köpa stora träbokstäver på tex panduro (inte allt fördyra) och använda som mall...
 
Fortsätter på vinyldekalspåret:

Du kan ju beställa frostad film som är lika stor som rutan/rutorna - där bokstäverna är utskurna.

http://www.skyltoreklam.com/ ligger i luleå...
 
Ett litet sidodpår, men jag har gjort en liknande sak med ett par glas.
Jag klistrade på bokstäver med lämplig text, sedan etsade jag själv, då jag inte hade etsvätska använde jag lite vatten och mycket maskindiskmedel.

Akta bara händerna för det fräter bra mycket
 
Jag gör lite dekaler ihop med en kompis och vi har så´n självhäftande frostfilm för glas, vi kan ju också göra dekaler i vanlig färgad vinylfolie........

Att blästra hela rutan med en påklistrad bokstav som man sen drar bort tycker jag låter omständigt och dyrt !Tänk om man måste ersätta en ruta om några år, använder man inte samma blästermedel och tryck så kommer väl rutan att se annorlunda ut !

Eller tänk om man tröttnar på det........

Skicka PM om det är intressant !

Ytterligare sidospår:
Har även skurit tjock självhäftande gummiduk och klistrat gummibokstäverna på massiva träskivor och blästrat, då blir träet mellan bokstäverna bortblästrat kanske 10 mm djupt med synliga årsringar (Som Polarbröds bröddisk i affären)
Har inte sålt speciellt många sådana skyltar, har mera vart en kul grej att testa !

Tydligen blästras ju gravstenar på samma sätt !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.